آموزش رگلاژ درب کابینت + ابزارهای مورد نیاز قبل از رگلاژ

روش تنظیم لولای کابینت

رگلاژ درب کابینت، کار بسیار ساده‌ای است که خودتان هم می‌توانید در خانه انجام دهید. گاهی پیش می‌آید که درب کابینت به درستی باز و بسته نشود و یا اینکه دچار سنگینی و افتادگی شود. اینها از مشکلات معمول در کابیت‌های فلزی یا حتی ام دی اف و دیگر متریال‌ها است. شما می‌توانید با کمی هوشمندی و درایت، نحوه رگلاژ درب کابینت را یاد بگیرید و خودتان دست به کار شوید. روش تنظیم لولای کابینت، کار سختی نیست. اگر شما صبر و حوصله این کار را ندارید، بهتر است این کار را به شخص دیگری واگذار کنید.

ما در این مقاله قصد داریم تا پیرامون همین مطلب برای شما نکات و آموزش‌های مفیدی درباره تعمیر افتادگی درب کابینت ارائه کنیم. پس همراه ما باشید.

علت به هم ریختن رگلاژ درب کابینت چیست؟

بسیاری از کابینت‌هایی که در آشپزخانه نصب می‌شوند، بعد از گذشت مدتی به دلایل مختلفی دچار سر و صدای درب، سخت باز و بسته شدن و یا تکان خوردن و عدم تراز می‌شوند. اینها تمام مشکلاتی است که برای هر کابینتی امکان دارد رخ دهد. اگر تا به امروز برای شما اتفاق نیفتاده است، مطمئن باشید دیر یا زود، رخ خواهد داد. اگر روش تعمیر افتادگی درب کابینت یا تنظیم لولای درب کابینت را به خوبی بدانید، حتما می توانید آن را رگلاژ کرده و مشکل را رفع کنید.

نحوه جا انداختن لولای کابینت به این صورت است که ابتدا ببینید که مشکل دقیقا از کجاست. علت بهم ریختن رگلاژ درب کابینت، معمولا به خاطر خرابی یراق آلات آن می‌باشد. اگر پیچ و مهره و سایر یراق آلات در گذر زمان دچار کهنگی و پوسیدگی شده باشند، به احتمال بسیار زیاد، درب کابینت به راحتی باز و بسته نخواهد شد. حتی ممکن است درب کابینت به هنگام بسته شدن، کامل بسته نشود و لای آن باز بماند. ما در اینجا ابتدا به علل مختلف رگلاژ نبودن درب کابینت می‌پردازیم و سپس ابزار آلات مورد نیاز و روش تنظیم لولای درب چوبی را برای شما شرح خواهیم داد.

روش تنظیم لولای کابینت

برخی از دلایلی چفت نشدن و مشکلات درب کابینت:

  1. برش‌کاری نامناسب و غیر استاندارد:
    دقت در برش زدن متریال و قطعات اصلی کابینت، باید بالا باشد. با اینکه متریال‌های جدید خیلی راحت‌تر از فلز و کابینت‌های قدیمی هستند اما باز هم باید میزان وسواس در این زمینه را بالا برد تا مشکلی در باز و بسته شدن درب‌ها پیش نیاید.
  2. استفاده از یراق آلات غیر استاندارد:
    یکی از علت‌های معمول در ایجاد مشکلات درب کابینت، استفاده از یراق آلاتی همچون لولای درب‌ها و جک‌های داشبوردی و همچنین ریل‌هایی است که نا مرغوب باشند. اگر در هنگام نصب کابینت و جا انداختن درب‌های آن، پیچ و یراق آلات نامرغوب استفاده شود، در گذر زمان، دچار خوردگی و پوسیدگی خواهند شد و باز و بسته شدن درب کابینت را با مشکل مواجه می‌کنند. این یراق آلات ربطی به حرفه‌ای بودن یا نبودن نصاب ندارد. اگر نحوه رگلاژ درب کابینت توسط فرد حرفه‌ای هم انجام شود، امکان مشکل دار شدن آن بعد از مدتی، باز هم وجود خواهد داشت.
  3. مونتاژکاری و نصب نامناسب:
    گاهی پیش می‌آید که همه چیز درست و به نحو عالی است اما نحوه مونتاژ و سر هم کردن قطعات و همچنین نصب آنها توسط نصاب مشکل داشته و باعث چفت نشدن درب کابینت می‌شود. روش تنظیم لولای درب کابینت و مونتاژکاری مناسب باید توسط نصاب حرفه‌ای و با صبر و حوصله انجام شود.
  4. عدم تراز بودن دیوارهای آشپزخانه:
    یکی از مشکلات اصلی درست باز و بسته نشدن درب کابینت، عدم تراز و هماهنگی دیوارهای آشپزخانه و همچنین کف آشپزخانه می‌باشد. در صورتی که چنین مشکلی وجود داشته باشد، هیچ کابینت سازی نمی‌تواند آن را به درستی و با زوایای مناسب نصب کند. در نتیجه، درب کابینت باز می‌ماند. بهتر است برای جلوگیری از این کار، با یک گچ کار یا کناف کار حرفه‌ای مشورت کنید و در صورت وجود نواقص، آنها را برطرف کنید و سپس سفارش کابینت دهید.
  5. طراحی کردن غیر اصولی و استاندارد:
    افرادی که نصاب کابینت هستند، باید در نهایت دقت، اقدام به متر کردن و طراحی کابینت در فضای موجود کنند. یکی از مشکلات معمول در بسته شدن درب کابینت، عدم در نظر گرفتن اندازه‌های دقیق و ابعاد است.

قبل از رگلاژ درب کابینت چه ابزاری نیاز دارد؟

پیش از آنکه بدانید نحوه رگلاژ درب کابینت را چگونه انجام دهید، باید با توجه به نوع مشکل و تشخیص صحیح آن، ابزار مناسب این کار را فراهم کرده و شروع کنید.

اگر احساس می‌کنید که مشکل از کهنگی‌ و فرسودگی پیچ‌های کابینت است، باید آنها را تعویض کنید. بهتر است پیچ‌های مورد نیاز خود را از کابینت سازها تهیه کنید. پیچ و مهره در این کار بسیار مهم است. همچنین بهتر است تنهایی اقدام به باز و بست کردن درب کابینت و لولاهای آنها نکنید. بهتر است دو نفری این کار را انجام دهید.

تعویض یراق آلات و لولای درب کابینت به همان یک پیچ گوشتی، نیاز دارد. در واقع برای رگلاژ کردن درب کابینت، در هیچ مرحله‌ای نیازمند ابزارآلات خیلی خاص نیستید. بهتر است برای انجام این کار، پیچ گوشتی برقی استفاده نکنید. زیرا فشار ناشی از آن ممکن است به لولای درب کابینت آسیب وارد کند.

اگر روش تنظیم لولای درب کابینت را بدانید، راحت‌تر می‌توانید با پیچ گوشتی آن را تعمیر و رگلاژ کنید. اما بهتر است بدانید که رگلاژ شدن و استفاده از ابزار مناسب برای این کار، می‌تواند صداهای ناهنجاری که شاید هنگام باز و بست کردن درب ایجاد شود را هم به راحتی از بین ببرد.

در گذشته و زمانی که از کابینت‌های فلزی بیشتر استفاده می‌شد، روغن کاری لولای درب، می توانست مشکلات بد بسته شدن و یا سر و صدا را حل کند. اما متریالی که امروزه برای کابینت سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، با فلز متفاوت است. معروف‌ترین آن، mdf و ممبران و همچنین چوب و کابینت های گلاس می‌باشد. نحوه رگلاژ درب کابینت در تمام این موارد، تقریبا یکی است و عمده مشکلات، از لولای درب کابینت می‌باشد. اگر قصد تعویض کلی کابینت‌های‌تان را دارید یکی از بهترین مدل‌ها کابینت ممبران است که با دریافت مشاوره از متخصصین بیناوود می‌توانید بهترین مدل را برای آشپزخانه خود داشته باشید.

در هنگام استفاده از پیچ گوشتی 4 سو، باید حواستان باشد که فشار زیاد به لولا و درب کابینت، وارد نکنید. به خصوص زمانی که جنس بدنه کابینت از چوب و روکش و یا ام دی اف باشد.

روش تنظیم لولای کابینت

آموزش رگلاژ درب کابینت به صورت کامل

هر کابینتی با هر جنس بدنه و یراق آلات، بعد از مدتی به رگلاژ کاری نیاز پیدا می‌کند. درب کابینت آشپزخانه در طول روز، به دفعات بسیاری باز و بست می‌شود. این بازو بسته کردن درب، می‌تواند لولای درب را شل کرده و آرام آرام، پیچ‌ها را باز کند. وقتی این اتفاق بیفتد، درب کابینت از حالت تراز شده خود خارج شده و ایجاد مشکل می‌کند.

نحوه رگلاژ درب کابینت، خیلی ساده‌تر از نصب و تعویض یراق آلات آن می‌باشد. اگر مو به مو اقدامات زیر را انجام دهید، به راحتی می‌توانید روش تنظیم درب کابینت و رگلاژ آن را یاد بگیرید:

  • ابتدا باید ببینید که لولای درب کابینت، فقط صدا می‌دهد یا مشکل، درست باز و بسته نشدن آن می‌باشد. اگر مشکل شما فقط صدا باشد، احتمالا پیچ‌ها و لولا دچار نم کشیدگی، پوسیدگی و یا خشکی شده است. باید آن را بررسی کنید. ابتدا درب را باز کنید و با دقت به پیچ‌های درب کابینت و لولا، نگاه کنید. اگر زنگ زدگی یا پوسیدگی، مشاهده نکردید، می‌توانید یک روغن یا روان کار مناسب به پیچ‌ها بزنید و به احتمال بسیار زیاد، مشکل برطرف خواهد شد.
  • اگر لولا و پیچ‌های آن دچار کهنگی و فرسودگی باشد، باید لولای مناسب و پیچ و پیچ گوشتی را تهیه کرده و لولا را تعویض کنید. ابتدا از یک نفر به عنوان نیروی کمکی بخواهید که درب را بگیرد تا موقع جدا کردن لولاها، درب آسیبی نبیند. سپس به آرامی، پیچ‌هایی که به درب و کابینت متصل شده است را باز کنید. لولای جدید را درست در جای سوراخ شده قرار داده و دوباره آن را ببندید. اینجا کمی باید دقیق و حساس باشید. زیرا در صورتی که جای پیچ‌ها گشاد شوند، مجبورید از پیچ بزرگتر استفاده کنید یا اینکه دوباره با دریل، سوراخ کاری کنید. این کار هم بهتر است توسط نصاب انجام شود، نه شما. پس به هنگام رگلاژ، مراقب باشید.
  • دقت کنید که تعویض لولا، فقط در صورت خرابی و زنگ زدگی آن باید انجام شود و معمولا، آخرین اقدام خواهد بود.
  • در صورتی که مشکل آن جزئی باشد، خیلی ساده است. برای این کار، کافیست ابتدا درب کابینت را باز کنید. به پیچ‌های متصل به درب و بدنه کابینت، کاری نداشته باشید. این‌ها برای تعویض لولا می‌باشد که قبلا گفته شد. اما دو پیچ در وسط لولا وجود دارد که این دو با مرور زمان، شل می‌شوند.
  • یکی از پیچ‌ها مربوط به عقب و جلو کردن درب نسبت به بدنه اصلی است. با باز و بست کردن آن می‌توانید درب را به نسبت بدنه اصلی کابینت، تنظیم کرده و سفت کنید.
  • پیچ دیگر که دقیقا در وسط لولا و کنار پیچ قبلی است، به صورت همراستا عمل کرده و بر خلاف پیچ قبلی است. این پیچ، درب را به جلو و عقب می‌برد.
  • لازم به ذکر است که دو پیچ دیگر هم وجود دارد و زمانی که می‌خواهید دو درب کنار هم را از نظر ارتفاع با هم برابر کنید، باید آنها را سفت کنید.
  • اگر خیلی آرام و با دقت این کار صورت بگیرد، مشکل رگلاژ، حل خواهد شد. بعد از این کار، باید درب را باز و بسته کنید. اگر مشکل حل شد که هیچ؛ در غیر اینصورت باید لولای درب را تعویض کنید.

و کلام آخر

روش تنظیم لولای درب کابینت، همین روش‌هایی است که گفته شد. در صورتی که مشکل کابینت شما حل نشود، بهتر است پیش از هر اقدام دیگر، با نصاب حرفه‌ای مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست