سبک مینیمال چیست؟ + فواید و ویژگی دکوراسیون به سبک مینیمال

سبک مینیمال چیست

سبک مینیمال یک سبکی است که اساس آن بر پایه سادگی بنا شده باشد. در واقع معنی مینیمال ریشه در تفکر و سبکی دارد که جهت دستیابی به آرامش ذهن در برابر شلوغی و آشفتگی خود را نشان می‌دهد. معنی دیگر این سبک تمرکز عمدی بر مسائلی است که بیشتر از هر چیز دیگری برای فرد حائز اهمیت هستند.

در واقع با استفاده از این سبک باید از بسیاری از چیزهایی که انسان را از هدف خود دور می‌کنند برحذر بود. به عبارت ساده تر در این سبک خاص بهره گیری از عناصر یا هر چیزی که جزو اموال به حساب بیاید بسیار کم خواهد بود. مینیمال در اصل نوعی طرح است که در آن تنها عناصر اصلی حفظ و مورد استفاده قرار می گیرند.

تاریخچه سبک مینیمالیسم چیست؟

سبک مینیمالیسم همان سبک مینیمال است. واژه مینیمالیسم را معمولا برای توصیف مینیمال در طراحی و معماری مورد استفاده قرار می‌دهند. واژه مینیمالیسم زمانی به کار می‌رود که در سبک مربوطه استفاده از عناصر ضروری به شدت کاهش پیدا کرده باشد.

در حقیقت مینیمالیسم همان سادگی بی چون و چرا است که به عنوان یکی از عناصر اصلی مینیمال معرفی شده است. بکارگیری مینیمال و مینیمالیسم نوعی واکنش به هرج و مرج و آشفتگی زندگی شهری است که تا حد زیادی به دیدگاه افراد بستگی دارد. به این معنی که این سبک با توجه به نظر افراد می تواند متفاوت باشد.

دکوراسیون سبک مینیمال از افراد می‌خواهد تا هر چیزی که در زندگی آنان ضروری و حائز اهمیت است را حفظ کنند و از شلوغی و هرج و مرج جسمی و معنوی کم کنند.

سبک مینیمال

زندگی به سبک مینیمال

این سبک ریشه در نحوه تفکر افراد دارد و نوعی سبک خاص بشمار می آید. افرادی که طرفدار این سبک هستند و بر اساس همین سبک زندگی می‌کنند، از جمع کردن لوازم و وسایل اضافه در کنار خود پرهیز می‌کنند. این افراد معتقدند که وسایل غیر ضروری موجب پرت شدن حواس آنان می شود و نوعی آشفتگی در آنان ایجاد می‌کنند. افراد طرفدار چیدمان خانه به سبک مینیمال با خالی کردن اطراف خود از وسایل غیر ضروری قصد دارند بیشتر بر روی مسائل مهم زندگی خود تمرکز کنند.

چیدمان خانه به سبک مینیمال

حالا خانه مینیمال چیست؟ خانه‌ای است که وسایل آن خانه کاملا ساده، مرتب و از رنگ های روشن در آن استفاده شده، با این وجود پیروی از دیزاین مینیمال خانه در زندگی مستلزم خود شناسی و پی بردن به عقاید و نظرات ژرف خود است. با این کار افراد بیشتر با نوع ارزش ها و احساسات خود آشنا می‌شوند. همچنین باعث آزاد شدن از امواج منفی و حرکت به سمت روشنی و مثبت اندیشی می‌شود، یکی دیگر از سبک‌هایی که ممکن است دوست داشته باشید سبک دکوراسیون روستیک است برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

فواید اجرای سبک مینیمال در خانه

با اعمال نمودن دیزاین مینیمال خانه قطعا فضایی آرام و دلنشین ایجاد خواهد شد که به محض وارد شدن به آن حس تازگی و پاکیزگی به افراد دست می‌دهد. مینیمالیسم در خانه مزایای بسیاری دارد که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • دیزاین مینیمال خانه باعث رهایی افراد از وسایل اضافه می‌شود. در نتیجه احساس آزادی، تمیزی و آرامش در آنان القا خواهد شد.
  • به معنای کامل کلمه مفهوم هرچه کمتر بهتر را می‌توان در جای جای خانه به اجرا درآورد. بنابراین افراد با فضاهای سفید بسیاری در منزل خود روبرو خواهند شد که می توانند از تمیزی و آرامش آن ها استفاده نمایند.
  • استفاده از دکوراسیون سبک مینیمال در فضای منزل باعث می‌شود تا همیشه خانه‌ای مرتب و منظم داشت و در هر زمان آماده پذیرایی از مهمان بود.
  • دیزاین مینیمال خانه موجب افزایش خلاقیت افراد می‌شود. زیرا در این سبک خبری از وسایل اضافه نیست و افراد با ذهنی باز تر و آرامش بیشتر ایده های خلاقانه خود را به اجرا در خواهند آورد.

سبک مینیمال

ویژگی های دکوراسیون به سبک مینیمال

این سبک همیشه با طراوت، تازگی و آرامش همراه است. همچنین استفاده از آن در هر فضایی به خصوص فضای خانه موجب انتقال انرژی طبیعی به آن می‌شود. در رابطه با مفاهیم اجرای این سبک نیز باید گفت که انتخاب و اعمال نمودن آن با سه مفهوم ساده همراه است.

  • رنگ های خنثی

در سبک مینیمالیسم اغلب از رنگ های خنثی مانند سفید و طوسی استفاده می شود. زیرا رنگ های خنثی موجب به حداقل رسیدن عوامل حواس پرتی می‌شوند. همچنین چشم افراد را خسته نمی‌کنند. بنابراین استفاده از طیف های متنوع رنگ های خنثی باید در اغلب وسایل خانه مانند قالی، مبلمان و دیوار ها مورد استفاده قرار بگیرند. در راستای همین بحث بیناوود مقاله به نام تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی نوشته است که خواندن آن را به شما توصیه می‌کنیم.

  • چشم نواز بودن

رنگ های خنثی که در اجرای دکوراسیون سبک مینیمال مورد استفاده قرار می‌گیرند حس تازگی و تمیز بودن را به شکل اغراق آمیزی به بیننده القا می‌کنند. حال استفاده از گیاهان طبیعی، وسایلی مانند بالش، چراغ های خاص در کنار رنگ های خنثی حالت چشم نواز بودن خانه را تکمیل می کنند. به نحوی که افراد با مشاهده چنین فضایی نه تنها خسته نخواهند شد بلکه به یک آرامش جسمی و روحی عمیق نیز دست پیدا خواهند کرد.

  • ایجاد زیبایی طبیعی

با دیزاین مینیمال خانه فضا تا حد زیادی درخشان و زیبا خواهد شد. این سبک دارای ویژگی های منحصر به فردی است که از آن جمله می توان به وارد شدن نور طبیعی خورشید از پنجره های بزرگ اشاره کرد. وجود نور طبیعی در کنار پرده های نازک باعث ورود طبیعت به فضای خانه می‌شوند. در نتیجه افراد با قرار گرفتن در این فضا به آرامش بیشتری دست پیدا می کنند.

سبک مینیمال چیست

زیبایی شناسی مینیمالیستی چیست؟

در یک تعریف کلی سبک مینیمال یا زیبایی شناسی مینیمالیستی به معنی هر چه کمتر بهتر می‌باشد. مینیمالیسم را اغلب مربوط به دکور منزل می‌دانند. با این حال می توان از آن در هر مکان و یا فضای دیگری نیز استفاده کرد. این سبک حالتی شبیه به آثار هنری در فضا ایجاد می‌کند. سبک مزبور اغلب از رنگ های خنثی با فضاهای تمیز و خالی از وسایل اضافه تشکیل شده است. زمانی که افراد در چنین فضایی قرار بگیرند تازگی و طراوت را بیشتر احساس می‌کنند. در نتیجه به آرامشی خاص دست پیدا می‌کنند.

لازم است این نکته را یادآور شد که تمامی موارد ذکر شده در خصوص دکوراسیون سبک مینیمال، حالت کلی از این سبک را معرفی می‌کنند. این حالت تنها بر روی بخش های بصری سبک مذکور تمرکز دارد. مینیمالیسم را می توان نوع تفکر و طرز فکر دانست که بهتر بودن را در کمتر داشتن می داند.

از دیگر خدمات بیناوود کابینت مدرن جدید است که این نوع سبک تا حدودی می‌تواند همخوانی خوبی با سبک مینیمال داشته باشد شما عزیزان می‌توانید برای استعلام قیمت و اطلاعات بیشتر بروی این لینک کلیک کنید.

سبک مینیمالیسم چیست

فاکتورهای طراحی خانه به سبک مینیمال

برای دیزاین مینیمال خانه می‌توان چندین فاکتور ساده اما کاربردی را در نظر بگیرید، این فاکتورها عبارتند از:

  • رها شدن از شلوغی و هرج و مرج

اولین راهکار و یا به عبارتی اولین قدم برای اجرای این سبک در خانه، رها شدن از شر فضای شلوغ است. برای این کار باید هر وسیله‌ای را که نیاز نیست از خانه خارج کرد. البته می توان وسایل غیر ضروری را در انباری و یا در جعبه های مخصوص قرار داد و آن ها را از دید مخفی نمود.

 

حتما بخوانید: رگلاژ درب کابینت

 

سبک مینیمال در خانه

  • انتخاب یک تم رنگ

در بحث زیبایی شناسی مینیمالیسم اغلب از پالت رنگ های خنثی استفاده می شود. بنابراین می توان از میان رنگ های خنثی یک رنگ خالص را برای تم خانه انتخاب نمود. برای این منظور ابتدا باید کل خانه را مورد بررسی قرار داد و زیباترین رنگ خنثی که با رنگ سایر وسایل هماهنگ است را انتخاب کرد. سپس آن را به عنوان رنگ پایه یا رنگ تم در نظر گرفت.

  • ایده پرداز بودن

داشتن ایده و اجرای ایده های خاص از دیگر عوامل تاثیر گذار در ایجاد دکوراسیون سبک مینیمال است. برای این منظور می‌توان از طریق شبکه های اجتماعی تصاویر و ویدیو هایی را در این زمینه مشاهده کرد. در واقع می توان از ایده های دیگران الهام گرفت و آن ها را به اجرا درآورد.

  • توجه به نکات کلیدی

یکی از مهم ترین مواردی که موجب به چشم آمدن دکوراسیون سبک مینیمال می‌شود، توجه‌ به نکات کلیدی است. بنابراین انتخاب وسایلی که باعث بهتر نشان داده شدن دکوراسیون خانه شوند از اهمیت بالایی برخوردار است.

در زمان انتخاب و خرید وسایل باید سعی کرد تا از طیف رنگ های خنثی رنگ وسایل را انتخاب کرد. البته باید رنگ های خنثی کاملا متفاوت باشند تا از یکنواختی فضا جلوگیری شود. نکته مهم بعدی در اجرای این سبک در منزل استفاده از گل و گیاه طبیعی است. استفاده از چراغ های بزرگ و آویز نیز دیگر نکته کلیدی در اجرای این سبک است.

خانه به سبک مینیمال

  • روشن کردن فضا را تا حد امکان

ایجاد فضای مینیمالیسم مستلزم استفاده از عوامل زیبایی شناسی مینیمالیستی همچون آب، گل و گیاه طبیعی، سرسبزی و نور خورشید است. بنابراین بهتر است برای نقاط مختلف خانه این عوامل را ایجاد کرد. ترکیب این عوامل در کنار استفاده از رنگ های خنثی زیبایی بی‌نظیری در فضای منزل ایجاد می کنند.

دکوراسیون سبک مینیمال

نتیجه گیری

سبک مینیمال یکی از سبک های جذاب است که امروزه بسیاری از افراد خواهان اجرای آن در محیط زندگی خود هستند. این سبک به دلیل برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد در تمام بخش های هنری نیز رخنه کرده است. با تغییر شیوه زندگی طی ده های اخیر بسیاری از مردم به این سبک روی آورده اند. از این رو آن را در فضاهای مختلف از جمله منزل، محیط کار و حتی در نوع پوشش و استایل خود مورد استفاده قرار داده اند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست