چوب پلاست چیست و در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟

چوب پلاست چیست

با پشرفت تکنولوژی و دیگر صنایع، مصالح ساختمانی و صنعت ساختمان سازی نیز با پیشرفت های چشم گیری همراه بوده است. امروزه برای ساخت و ساز و زیباسازی منزل مصالح و متریال های زیادی وجود دارد که هر کدام از آن ها کاربردها و ویژگی های خاص خود را دارند و برای بخش های خاصی طراحی شده‌اند.

یکی از متریال های پر استفاده در صنعت ساختمان سازی که به شکل های مختلفی تولید شده، چوب است. یکی از محصولات تولید شده برای ساختمان سازی چوب پلاست ها هستند. چوب پلاست یا چوب پلاستیک ها نمونه جدیدی از متریال های ساختمانی هستند که آن ها را از الیاف، چوب طبیعی، آرد، پلاستیک و ترمو پلاستیک می‌سازند. حال ممکن است این سوال برای شما به وجود آید که چوب پلاست چیست و چه کاربردی دارد. در ادامه قصد داریم موارد مهم را در رابطه با این موضوع توضیح دهیم.

 

چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست ها در واقع کامپوزیت های چوب پلاستیک بوده که آن ها را از ترکیب آرد چوب با انواع پلاستیک های دیگر نظیر پی وی سی و غیره می‌سازند. برای تولید این محصول به ترکیبات موجود موادی همچون رنگدانه، ضد قارچ، کند سوز کننده، ضد اسید کننده و جفت کننده نیز می‌پردازند. چوپ پلاست از محصولاتی بوده که دوستدار طبیعت محسوب شده؛ زیرا برای تولید آن از دور ریزهای چوب، پسماند کشاورزی، انواع پلاستیک و مواد قابل بازیافت استفاده کرده‌اند.

بنابراین می‌توان گفت برای ساخت چوب پلاست از هیچ موادی که برای طبیعت خطرناک باشد، استفاده نمی‌کنند. همچنین بهتر است بدانید که کربن دی اکسید تولید شده ناشی از تولید این متریال را با استفاده از روش هایی مانند فیلتراسیون تا حد قابل توجهی کنترل می‌کنند. چوب پلاست ها از نظر ظاهری در دو گروه ماسیو یا توپر و توخالی تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

چوب پلاست چیست

جهت کسب اطلاع از قیمت پارکت چوبی با نصب کلیک کنید.

 

مزایا و ویژگی های چوب پلاست

چوب پلاست ها از جمله متریال های جدید بوده که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به دلیل داشتن ویژگی ها و مزایای خاص و منحصر به فرد توانسته مورد توجه افراد قرار گرفته و با استقبال آن ها مواجه شود. از مهم ترین ویژگی های چوب پلاست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چوب پلاست ها ضد آب و ضد رطوبت هستند.
  • می‌توانند به عنوان یک عایق قوی در برابر گرما و سرما و اشعه های رادیو مغناطیسی عمل کنند.
  • در برابر نفوذ میکروب و تمامی عوامل بیرونی مقاومت بالایی دارند.
  • دارای وزن کم و نصب آن ها نیز بسیار راحت است.
  • در برابر هر نوع آسیب و ضربه مقاومت بالایی دارند.
  • در برابر حوادثی همچون آتش سوزی و غیره کاملا مقاوم ساخته شده اند.
  • ماندگاری و طول عمر بالایی دارند و در حدود 30 سال می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.
  • می‌توان آن ها را با انواع مواد شوینده تمیز کرد؛ بدون این که به بافت و رنگ آن ها آسیبی وارد شود.
  • قابلیت بازیافت و سازگار با محیط زیست

معایب چوب پلاست

 

 

معایب چوب پلاست

این متریال نیز مانند هر ماده دیگری در کنار مزایای متعدد، دارای معایبی نیز هستند. بنابراین قبل از انتخاب آن ها باید به معایب چوب پلاست نیز توجه کنید. اول از همه این که چوب پلاست مانند چوب با گذشت زمان طولانی می‌تواند رطوبت را جذب کرده و به مرور زمان فرسوده شود. البته باید گفت که سرعت فرسایش آن بسیار کم بوده و در طولانی مدت با این مشکل مواجه می‌شوید.

از نظر ظاهری نیز می‌توان گفت چوب پلاست ها زیبایی و بافت چوب طبیعی را ندارند. از دیگر معایب چوب پلاست ها می‌توان به چگالی بالا و انقباض و انبساط آن ها اشاره کرد. از طرفی تغییر شکل و رنگ آمیزی چوب پلاست ها کار سخت و دشواری است. از دیگر معایب چوب پلاست این است که در گذر زمان تحت تاثیر اشعه UV قرار می‌گیرد. البته می‌توان این مشکل را تا حدودی با استفاده از مواد خاص حل نمود.

جهت خرید درب چوبی اتاق و مشاهده مدل ها و یا دریافت لیست قیمت، کلیک کنید.

 

کاربرد چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست یکی از متریال های مقرون به صرفه ای بوده که آن در انواع و مدل های مختلفی طراحی و تولید می‌کنند. کاربرد چوب پلاست ها فراوان بوده و می‌توان از آن ها در زمینه های مختلفی استفاده کرد. از مهم ترین کاربرد چوب پلاست ها می‌توان به مواد زیر اشاره کرد.

  • می‌توان برای دور استخرها و کفپوش مکان های باز نظیر پشت بام، تراس، رستوران و غیره استفاده کرد.
  • در نمای ساختمان، لوور و پارتیشن نیز کاربرد دارد.
  • می‌توان برای پرچین و حفاظ، پله، نرده و دیوارپوس استفاده کرد.
  • برای طراحی سازه های مختلف مانند نیمکت، گلدان، آلاچیق، پشت بام و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • قابلیت استفاده برای سقف، دیوار کاذب و چارچوب

کاربرد چوب پلاست

 

 

تفاوت ترمووود و چوب پلاست

یکی از سوالاتی که اکثر کاربران با آن مواجه هستند این است که چوب پلاست با ترمووود چه تفاوتی دارد. ترموود نیز چوب های طبیعی فرآوری شده ای هستند که با مکانیزم های حرارتی پیشرفته ای ساخته شده‌اند. این محصولات در مقایسه با سایر چوب ها مقاومت و استحکام بیشتری دارند.

از چوب پلاست و ترمووود ها در زمینه های مشابهی استفاده می‌شود؛ اما به طور کلی آن ها ماهیت متفاوتی دارند. برای تولید ترمووود چوب خام را به کار می‌برند. این در حالی است که برای ساخت چوب پلاست از آرد چوب و پلاستیک استفاده می‌نمایند. در واقع چوب پلاست نوعی چند سازه پلیمری محسوب می‌شود.

از دیگر تفاوت های چوب پلاست و ترمووود می‌توان به طول عمر و ماندگاری آن ها اشاره کرد. ترموودها در مقایسه با چوب پلاست در برابر فشار و بار مقاومت و دوام کمتری دارند.

همچنین چوب پلاست دارای تنوع رنگ و طرح بیشتری نسبت به ترموود است. یک تفاوت مهم دیگر این که ترمووودها در برابر تغییرات جوی و اشعه ها نسبت به چوب پلاست مقاومت بیشتری دارند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/binawood/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420