ابعاد کابینت آشپزخانه | ابعاد استاندارد کابینت هوایی و زمینی

ابعاد کابینت آشپزخانه

از مهم ترین مباحث در دکوراسیون داخلی اندازه ها و تناسب بین المان های طراحی است. هماهنگی بین وسایل منزل باعث شده کاربری بهتری داشته باشند یکی از موارد مهمی که تاثیر مستقیمی روی دکوراسیون آشپزخانه دارد، رعایت ابعاد کابینت آشپزخانه است.

اگر قصد دارید، کابینت های آشپزخانه خود را تعویض کنید باید اطلاعاتی را در مورد ابعاد کابینت دیواری و زمینی و فاصله بین کابینت زمینی و هوایی کسب کنید برای این منظور توصیه می‌شود این محتوا را به طور کامل مطالعه کنید.

اندازه استاندارد کابینت زمینی

کابینت های زمینی همان کابینت های پایین هستند که روی زمین مستقیما نصب می‌شوند و درون آن ها سینک نصب می‌شود و روی آن ها کانتر قرار می‌گیرد. ابعاد کابینت پایه یا کابینت زمینی یکی از نکات مهمی است که کابینت ساز باید به آن توجه کند.

58 سانتی متر گودی استاندارد کابینت زمینی یا پایه است با توجه به کانتر این ارتفاع گاهی به عدد 63 سانتی متر هم می‌رسد. البته لازم است به این نکته اشاره کنیم که حدود 83 سانتی متر بلندی رایج و استاندارد آن می‌باشد که این عدد تا 5 سانتی متر با توجه به قد کانتر بیشتر هم می‌شود. ابعاد استاندارد کابینت زمینی شامل ارتفاع، عرض و عمق می‌شود که در این قسمت می خواهیم به بررسی آن ها بپردازیم. (برای معرفی انواع صفحه کابینت این مقاله را بخوانید.)

اندازه استاندارد کابینت زمینی

ارتفاع کابینت زمینی یا کابینت پایین

ارتفاع کابینت پایین در میان ابعاد کابینت آشپزخانه از جمله ابعادی بوده که تغییر آن به ندرت انجام می‌شود و در اکثر آشپزخانه ها معمولا ثابت است. با ارتفاع 87.63 سانتی متر ( 34.5 اینچ ) تقریبا تمام کابینت های زمینی ساخته می‌شوند در این رابطه لازم است به این نکته اشاره کنیم که کابینت آشپزخانه ، افرادی که ویلچری هستند با ارتفاع متفاوتی ساخته می‌شود. بعد از اضافه کردن کانتر بسته به جنس کانتر، ارتفاع نهایی اکثر کابینت های پایین بین 35 تا 36 اینچ یا بین 89 تا 91 سانتی است.

عمق کابینت زمینی یا کابینت پایین

شامل اندازه لبه جلویی کابینت تا دیوار می باشد که بدون احتساب کانتر 24 اینچ یا 61 سانتی متر است. کابینت های که عمق بیشتری دارند دسترسی به لوازم داخل آن ها و انتهای کابینت دشوار است.

اگر عمق استاندارد کابینت زمینی بیشتر از 61 سانتی متر باشد این دسترسی سخت تر می‌شود به طور کلی کانترها کمی جلوتر از کابینت هستند؛ لذا با احتساب کانتر عمق کلی کابینت پایین بین 25 تا 26 اینچ یا 63.5 تا 66 سانتی متر خواهد بود.

برای شرایط خاص عمق کابینت های زمینی می‌تواند 45.7 سانتی متر، 38 و 30.5 سانتی متر باشد که معمولا تولید کنندگان در این عمق کابینت های پایین را تولید نمی‌کنند.

عرض کابینت زمینی آشپزخانه

هر کابینت استفاده خاصی دارد به همین دلیل عرض کابینت آشپزخانه متغیر است. به طور کلی عرض کابینت های پایین بین 22.86 تا 122 سانتی متر ( 9 تا 48 اینچ ) با افزایش 3 اینچی یا 7.5 سانتی متر است.

بین 45 تا 50 سانتی متر فاصله استاندارد کابینت بالایی و زمینی می‌باشد اگر ارتفاع کابینت بالایی به کابینت زمینی خیلی نزدیک باشد، موجب خواهد شد کار کردن برای شما دشوار باشد اگر چه فضا با بالاتر بردن کابینت های بالایی بازتر می‌شود؛ ولی مشکلات زیادی هنگام برداشتن لوازم داخل کابینت ایجاد می‌شود.

عرض کابینت زمینی آشپزخانه

روی زمین کابینت پایه قرار می‌گیرد که به صورت دو درب، یک درب و بیشتر است در طراحی کابینت های پایه بسته به نوع کاربری می‌توان ترکیبی از درب و کشو را استفاده کرد. کابینت های زمینی دارای عمق استاندارد 58 سانتی متر هستند که به 63 سانتی متر با احتساب کانتر می‌رسد.

حدود 83 سانتی متر ارتفاع استاندارد این نوع کابینت ها است که 5 سانتی متر دیگر با در نظر گرفتن کانتر به ارتفاع افزوده می‌شود. کابینت زمینی دارای پایه هایی با قابلیت تنظیم ارتفاع است برای بلندی کابینت از سطح زمین حداقل 3 سانتی متر گزینه مناسبی می‌باشد.

ارتفاع کشوها و ارتفاع درب ها به ترتیب 14 سانتی متر و 80 سانتی متر است. انعطاف بیشتری در مورد عرض وجود دارد در واقع با توجه به فضای مورد نظر و ابعاد امکان طراحی کابینت آشپزخانه در عرض های 116، 88، 44، 58، 72، 80 و 30 وجود دارد.

هنگامی که می‌خواهید تا سقف ارتفاع کابینت ها را ادامه دهید یا ارتفاع سقف بیشتر است باید از کابینت های بلند استفاده کنید. در مواقع عادی از این اندازه ها استفاده نمی‌شود و به صورت سفارشی طراحی و ساخت آن ها انجام می‌شود.

برای حذف فضای خالی بین کابینت و سقف می‌توانید کابینت ها را تا سقف ادامه دهید در این صورت بین 205 تا 235 سانتی متر ارتفاع کابینت افزایش پیدا می‌کند و عمق مناسب 30 سانتی متر است؛ ولی تا 58 سانتی متر عمق این کابینت ها را می‌توان تغییر داد. این نوع عمق کابینت ها کارایی ندارند؛ چون استفاده از آن ها سخت خواهد بود.

جهت خرید ترمو وود با مناسب ترین قیمت، کلیک کنید.

ابعاد استاندارد کابینت هوایی

کابینت های دیواری همان طور که از نامشان مشخص است به وسیله پیچ و رول پلاک روی دیوار نصب می‌شوند. در پاره ای از اوقات اتصال بدنه ها به یکدیگر انجام می‌شود با همه این ها در این فضا توصیه می‌شود از لوازم خیلی سنگین استفاده نشود. برای کابینت دیواری از درب های شیشه ای و ویترین برای زیبایی و جلوه بیشتر استفاده می‌شود.

ابعاد استاندارد کابینت هوایی

منظور از ابعاد کابینت، عمق، ارتفاع، عرض و طول است. اندازه مناسب کابینت ها علاوه بر جنبه کاربری آن ها از نظر ایمنی هم داشتن ابعاد استاندارد امری مهم و الزامی محسوب می‌شود. به عنوان نمونه حدود 45 تا 50 سانتی متر ابعاد کابینت پایین و بالایی می‌باشد.

منظور از اندازه کابینت، عمق، ارتفاع، عرض و طول است. اندازه مناسب کابینت ها علاوه بر جنبه کاربری از نظر ایمنی هم ابعاد استاندارد کابینت امری مهم و الزامی محسوب می‌شود به عنوان نمونه حدود 45 تا 50 سانتی متر اندازه استاندارد کابینت پایین و بالایی می‌باشد. ابعاد استاندارد کابینت هوایی یا دیواری شامل موارد زیر می‌شوند:

جهت کسب اطلاع از قیمت قرنیز چوبی و مشاهده لیست محصولات، کلیک کنید. 

ارتفاع کابینت هوایی

این نوع کابینت ها بین سقف و کانتر قرار می‌گیرند به همین دلیل ارتفاع آن ها محدود است. ارتفاع استاندارد کابینت دیواری یا هوایی 106.68، 30.48 و 91.44 سانتی متر است.

کابینت های دیواری در آشپزخانه های استاندارد 91.44 یا 76.20 ارتفاع دارند و توسط قرنیزهایی فضای بالای آن ها محصور شده است. استفاده از کابینت های 121.92 سانتی متر در خانه های که تا سقف کابینت های آن ها امتداد پیدا می‌کند، بهترین گزینه است.

یک کابینت 38.10 یا 30.48 سانتی متر بالای یخچال به خوبی قرار می‌گیرد. کابینت های دیواری در ابعاد پیش تعیین شده و مشخص ساخته می‌شوند.

عمق کابینت هوایی یا دیواری

60.96 سانتی متر برای کابینت های دیواری حداکثر عمق است؛ چون از عمق کابینت های پایین نمی‌تواند عمق آن ها بیشتر باشد. برای حداکثر رساندن فضای کار روی کانتر، کابینت های کم عمق تر متداول تر هستند.

30.48 سانتی متر عموما عمق کابینت های دیواری است؛ چون بین کانتر زیر کابینت و فضای ذخیره سازی کابینت ها هماهنگی خوبی ایجاد می‌شود.
معمولا بین 38.10 تا 45.72 سانتی متر عمق کابینت بالای اجاق مایکروویو است و یک کابینت با عمق 60.96 سانتی متر برای بالای یخچال استاندارد می‌باشد.

 

عرض کابینت هوایی یا دیواری

با افزایش 7.5 سانتی متری عرض کابینت دیواری بین 22.86 تا 121.92 سانتی متر می‌تواند، متغیر باشد هر چند به ندرت با عرض بالاتر از 91.44 سانتی متر کابینت نصب می‌شود.

کابینت دیواری دو درب یا یک درب با عرض 76.20 سانتی متر متداول ترین نوع است. طراحی کابینت دیواری به شیک تر شدن فضای آشپزخانه کمک می‌کند بین 30 تا 58 سانتی متر عمق این نوع کابینت ها است.

72 سانتی متر عرض استاندارد کابینت دیواری دو درب یا یک درب است. کابینت های با عرض 88 سانتی متر و کابینت های کم عرض 30 تا 36 سانتی متر را با توجه به ابعاد و اندازه آشپزخانه می‌توان طراحی کرد که در حالت معمول این اندازه ها استفاده نمی‌شوند.

توجه به ارتفاع مهم ترین نکته در ساخت کابینت دیواری است که ارتفاع آن می‌تواند 88، 30 و حتی 116 سانتی متر باشد که این با توجه به در نظر گرفتن سقف آشپزخانه و فاصله بین کانتر متفاوت می‌باشد.

اگر از کابینت پایه استفاده نشود در ارتفاع محدودیتی وجود ندارد و می تواند تا 133 سانتی متر ارتفاع آن افزایش یابد این اندازه از سطح کانتر نباید پایین تر باشد.

حتما بخوانید: ابعاد درب ضد حریق

فاصله بین کابینت زمینی و هوایی

بین 55 تا 60 سانتی متر فاصله مرسوم بین کابینت دیواری و پایینی است. البته اگر می‌خواهید، فضای بیشتری داشته باشید، کابینت دیواری یا همان کابینت هوایی را باید بالاتر نصب کنید برای این که به طبقات بالاتر به راحتی دسترسی داشته باشید باید ارتفاع داخل کابینت و بین طبقات را کمتر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست