صفحه کابینت چیست؟ معرفی انواع صفحه کابینت

صفحه کابینت

آشپزخانه به عنوان یکی از بخش های اصلی در هر خانه شناخته می‌شود؛ به همین دلیل طراحی زیبا و اصولی آن، می‌تواند در دکوراسیون منزل تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. یکی از مواردی که در آشپزخانه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، صفحه کابینت آشپزخانه است. این قسمت از آشپزخانه تاثیر زیادی که بر بقیه اجزا و دکوراسیون دارد زیرا در آشپزخانه، کابینت ها مهم ترین و کاربردی ترین وسیله شناخته می‌شوند و طرفی دیگر نیز در ظاهر و نمای آشپزخانه نیز تاثیر قابل توجهی را خواهند گذاشت.

صفحه کابینت چیست؟

یکی از بخش های اصلی کابینت، صفحه روی کابینت می‌باشد که پس از طراحی یونیت کابینت، بر روی یونیت قرار خواهد گرفت. صفحه کابینت دارای انواع مختلفی است و تمام آن ها به عنوان میز کار در کابینت ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع صفحه کابینت از لحاظ ساختاری شامل یک لبه و دو لبه می‌شود و دارای تفاوت هایی با هم هستند. صفحات یک لبه کابینت شامل صفحاتی هستند که قوس موجود در آن ها، فقط در طرف قرار دارد. از صفحه کابینت یک لبه برای انواع کابینت های زمینی استفاده می‌شود.

نوع دیگری از صفحه روی کابینت که در آشپزخانه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، صفحه کابینت دو لبه است. این نوع صفحات در دو طرف قوس داده شده اند و کاربرد های بیشتری دارند. معمولا از صفحه کابینت دو لبه برای قسمت هایی استفاده می‌شود که از هر دو طرف دید داده باشند. مهمترین استفاده ای که از صفحه کابینت دو لبه صورت می‌گیرد، برای اپن آشپزخانه می‌باشد.

 

انواع صفحه کابینت

 

انواع صفحه کابینت

    1. صفحه کابینت کورین

صفحه کابینت کورین همان سنگ کورین است که مواد تشکیل دهنده ی آن شامل آلومینیوم هیدروکسید و پلیمر آکریلیک است که به صورت مشتق شده از سنگ معدن بوکسیت استخراج می‌شود. این نوع صفحه کابینت به مقاومت بالای آن در برابر رطوبت شناخته می‌شود و دارای عمر بالایی است. از دیگر خصوصیات صفحه کابینت کورین می‌توان به یکپارچه بودن و عدم وجود درز در آن اشاره کرد که همین امر باعث زیبایی و تنوع طرح آن شده است. معمولا از این نوع صفحات کابینت در پروژه های آزمایشگاهی، صنعتی، مسکونی و تجاری استفاده می‌شود. البته ناگفته نماند که این نوع صفحات به دلیل زیبایی قابل توجهی که دارند، در آشپزخانه منازل مسکونی بسیار پرطرفدار است.

 

صفحه کابینت کورین

صفحه کابینت کورین

 

حتما بخوانید: شلف دیواری چیست؟

 

    2. صفحه کابینت ام دی اف

صفحه کابینت ام دی اف را از چسباندن قطعات مختلف چوب می‌سازند که برای این کار از چسب های مخصوصی استفاده می‌شود. این نوع صفحه کابینت دارای دوام بسیار بالایی است. از صفحه کابینت ام دی اف می‌توان مدل های مختلف در ابعاد، اندازه ها و ضخامت های مختلف تهیه کرد. تنها ایرادی که این نوع صفحات دارند، مقاومت پایین آن ها در برابر رطوبت می‌باشد که به کمک صفحه کابینت ضد آب و روکش های پی وی سی، این مشکل نیز برطرف شده است. برای اطلاع از ابعاد استاندارد کابینت این مقاله را بخوانید.

 

صفحه کابینت ام دی اف

 

    3. صفحه کابینت کوارتز

متریال مورد استفاده برای طراحی و ساخت انواع صفحه کابینت کوارتز، ماده سیلیس می‌باشد که دارای درجه سختی قابل ملاحضه ای در طبیعت است. این صفحات دارای مقاومت بسیار بالا در برابر خراشیدگی، ضربه و ترک خوردن صفحه کابینت هستند. همچنین در برابر لک شدن نیز مقاومت بالایی دارند و به دلیل درز و شکاف موجود در آن ها، به عنوان صفحات آنتی باکتریال شناخته می‌شوند. صفحه کابینت کوارتز دارای انواع مات و براق می‌باشد و از نظر ظاهری نیز تفاوت زیادی با انواع صفحه کابینت کورین ندارند.

 

صفحه روی کابینت کوارتز

صفحه روی کابینت کوارتز

    4. صفحه کابینت سرامیکی

صفحه کابینت سرامیکی یکی از گزینه‌های قدیمی و ارزان برای پوشش روی کابینت‌های آشپزخانه است. این متریال دارای تنوع بالایی در رنگ‌ها است و می‌توان از آن برای کابینت‌های مدرن و کلاسیک استفاده کرد. صفحات سرامیکی دارای مقاومت بالا در برابر نم و رطوبت هستند، اما احتمال رشد قارچ و کپک در درزهای آن وجود دارد. برای جلوگیری از این موضوع، معمولاً از مواد ضدعفونی کننده استفاده می‌شود.

صفحه کابینت سرامیکی

از دیگر صفحات کابینت که در آشپزخانه ها استفاده می‌شود، صفحه کابینت 7 سانتی، صفحه کابینت سنگ طبیعی و شیشه کریستال رنگی می‌باشند که در طرح و رنگ های مختلف در آشپزخانه های مدرن امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جهت خرید درب سرویس بهداشتی در انواع مختلف با بهترین قیمت، کلیک کنید.

 

نحوه انتخاب درست صفحه روی کابینت

در انتخاب درست و اصولی صفحه روی کابینت، توجه به یکسری نکات ضروری می‌باشد. از جمله مهمترین فاکتورها در انتخاب صفحه کابینت، توجه به رنگ، جنس، طرح و ظاهر آن خواهد بود. علاوه بر این ها، به علت اهمیت بالایی که صفحه کابینت در آشپزخانه ها دارد، در نظر گرفتن مقاومت و استحکام صفحه در برابر خراش و ضربه ضروری می‌باشد. در مورد مقاومت در برابر خراشیدگی، صفحه کابینت کورین دارای مقاومت کمتری نسبت به صفحه کابینت کوارتز می‌باشد.

نکته ی مهم دیگری که در انتخاب صفحه کابینت مناسب وجود دارد، توجه به مقاومت آن در برابر لکه خواهد بود. امروزه انواع صفحه کابینت دارای تنوع بسیار زیادی در کیفیت می‌باشند. توصیه ی مهمی که در مورد انتخاب صفحه کابینت وجود دارد این است که از صفحاتی که دارای پایه های آهکی هستند نروید. این نوع صفحات روی کابینت دارای مقاومت کمی در برابر خوردگی هستند و به راحتی لکه می‌گیرند.

 

صفحه روی کابینت

 

مقاومت در برابر ضربه نیز برای صفحات کابینت بسیار حائز اهمیت خواهد بود زیرا معمولا این صفحات در معرض فشار و ضربه ی مداوم قرار دارند و در صورت کیفیت پایین، امکان خراب شدگی آن ها به مرور زمان خواهد بود. در این مورد معمولا صفحه کابینت کوارتز در برابر ضربه و فشار از مقاومت قابل توجهی برخوردار است.

از دیگر مواردی که در هنگام انتخاب صفحه کابینت مورد توجه می‌باشد، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت است. در مورد مقاومت در برابر حرارت، می‌توان سنگ های طبیعی و مصنوعی را مقاوم ترین صفحات به شمار آورد. در خصوص مقاومت در برابر رطوبت، معمولا صفحه کابینت ام دی اف دارای حساسیت زیادی است و به همین منظور، از روکش های پی وی سی برای بالا بردن مقاومت آن ها استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب گفته شده، انواع صفحه کابینت آشپزخانه در جنس های مختلفی با طرح و رنگ های متنوع وجود دارد و در هر کدام از انواع آن ها، مدل های باکیفیت و بادوامی وجود دارد که بیشتر جنبه زیبایی و دکوراسیون فضای داخلی آشپزخانه را دارند. قیمت این نوع از صفحات بر اساس قابلیت های آن ها تعیین می‌شود. به طور مثال از مهم ترین ملاک های بالا بودن قیمت صفحات کابینت، می‌توان به مواردی مانند آنتی باکتریال بودن، مقاومت در برابر حرارت، رطوبت، ضربه و لکه اشاره کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست