سبک بوهو در دکوراسیون چیست؟ | ویژگی های دکوراسیون به سبک بوهو

سبک بوهو

استفاده از وسایل تزئینی مربوط به فرهنگ های مختلف و نداشتن محدودیت برای انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی چند سالی است که به طرز چشمگیری محبوب شده است. در واقع این ویژگی ها مربوط به سبک محبوب و پرطرفدار بوهو است. این سبک تلفیقی از فرهنگ های مختلف با رنگ های متفاوت است. در این سبک متریال پارچه از محبوبیت بیشتری برخوردار است به طوری که عناصر تزئینی و دکوراتیو مختلفی را با پارچه می‌توانید در این سبک جا دهید و فضایی زیبا و خلاقانه را خلق کنید. شاید سوال شما هم باشد که سبک بوهو چیست ما در این مطلب برای آشنایی و درک بهتر به بررسی کلی سبک بوهو در دکوراسیون می‌پردازیم.

سبک بوهو چیست؟

 

سبک بوهو چیست

 

برای دکوراسیون داخلی سبک های مختلفی از قبیل مدرن، کلاسیک، سنتی، سبک بوهو و … وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و طرفداران خاص خود را دارند. سبک بوهو یا بوهمیا (Bohemian) که با نام سبک بوهمین نیز شناخته شده است متمایزتر از سایر سبک ها است و اگر به درستی چیده شود یکی از زیباترین و سرزنده ترین سبک های دکوراسیون داخلی است.

المان های مختلفی در دکوراسیون به سبک بوهو وجود دارند که برخی از آن ها شامل گلدان هایی با گل های پهن برگ، قرنیز چوبی ، مبل های راحتی، لوسترهای چوبی، پارچه ها و شال های تزئینی شبیه به گلیم و جاجیم، فرش های زیبا و دستباف، آویزهای مکرومه بافی و … هستند.

در اصل بوهمیان قبیله ای در جمهوری چک هستند که گرایش چندانی به سبک های مدرن ندارد. این قبیله سبک زیبای بوهو را با تلفیق هنر و فرهنگ پدید آورده اند. پس اگر می‌خواهید بدانید که سبک بوهو در دکوراسیون چیست؟ باید بدانید که این سبک یک سبک آزاد و بدون محدودیت است. دست شما در این دکوراسیون باز است و می‌توانید هر المان را از یک فرهنگ خاص انتخاب کنید. می‌توانید فضای خود را با وسایل تزیینی مختلف شلوغ و پیچیده کنید و یا اگر چیدمان خلوت تر می‌پسندید استفاده از وسایل تزئینی را کمتر کنید. در واقع هر چیزی که به شما احساس بهتری می‌دهد می‌توانید در این سبک پیاده کنید.

 

مهمترین نکات و اصول سبک بوهو در دکوراسیون

 

سبک بوهو در دکوراسیون

 

در فرهنگ اروپایی سبک های مدرن دیگر جذابیتی برای افراد ندارد و سبک بوهو محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. اجرای این سبک در بخش های مختلف خانه امکان پذیر است و تنها محدود به قسمت پذیرایی نیست. مثلا در پذیرایی از مبلمان راحتی با ارتفاع کم و فرش های سنتی و دستباف استفاده می‌شود. در اتاق خواب ها از روتختی هایی با ترکیب رنگ های مختلف، کوسن های بزرگ و دیوارکوب های تزئینی و … استفاده می‌شود. در آشپزخانه به سبک بوهو به جای استفاده از كابينت اشپزخانه از شلف های دیواری استفاده می‌شود و معمولا ظروف سفالی و رنگی جایگاه ویژه ای در این سبک دارند.

در بخش سرویس بهداشتی این سبک بیشتر از باکس های چوبی استفاده می‌شود و معمولا با یک گلدان گل سبز جلوه آن زیباتر خواهد شد. با توجه به اینکه یکی از ویژگی های سبک بوهو استفاده از وسایل تزئینی از فرهنگ های مختلف است. در نتیجه باید برای استفاده از این وسایل ابتدا متراژ خانه در نظر گرفته شود. چون اگر نخواهید فضا را زیاد شلوغ کنید بهتر است وسایل تزئینی کمتری را انتخاب کنید و یا برخی از وسایل را روی شلف های چوبی روی دیوار قرار دهید.

جهت کسب اطلاع از قیمت درب چوبی سرویس بهداشتی (با بالاترین کیفیت)، کلیک کنید.

بیشترین متریالی که در این سبک کاربرد دارد پارچه است. بیشتر عناصر تزئینی و دکوراتیو این سبک از جنس پارچه انتخاب می‌شود. هنر گلدوزی، آینه کاری، منجوق دوزی، پته دوزی، جاجیم دوزی و … جایگاه پررنگی در این سبک دارند. شما می‌توانید برای برخی از عناصر متریال فلز یا چوب را انتخاب کنید که در نوع خود بی نظیر خواهد بود.

اگر می‌خواهید سبک دکوراسیون بوهو تا حدودی به سبک های مدرن نزدیک باشد می‌توانید از متریال آینه هم استفاده کنید. مثلا برخی از وسایل که دارای سطح آینه یا متالیک هستند را انتخاب کنید. یا می‌توانید قاب هایی با آینه شکسته درست کنید و به دیوار آویزان کنید، سبک روستیک هم یکی از همان دکورهای زیبا است که با ایده گرفتن از آن می‌توانید فضای دلنشینی برای خود فراهم کنید.

 

 

ویژگی های دکوراسیون به سبک بوهو

 

دکوراسیون به سبک بوهو

 

سبک بوهو در دکوراسیون در برگیرنده ی سبک های مختلف طراحی است. در واقع در این سبک طیف گسترده ای از ویژگی های سایر سبک ها دست به دست هم داده اند و یک دکوراسیون خلاقانه را پدید آورده اند.

دکوراسیون به سبک بوهو دارای ویژگی های مشترک زیر است:

  • پالت‌های رنگی زیبا و متنوع

در دکوراسیون سبک بوهو طیف های رنگی متنوعی استفاده می‌شود و قانون خاصی در مورد اینکه چه طیف رنگی استفاده شود وجود ندارد. اما رایج ترین رنگهایی که این سبک را تشکیل می‌دهند رنگ های گرم، روشن، خاکی و یا ترکیبی از هر سه رنگ هستند. دیوارها در این سبک معمولا سفید هستند و فضایی زیبا شبیه بوم خالی خلق می‌کنند. در این بوم سفید رنگ از انواع آویزهای توری ضخیم یا رنگ های طبیعی بر روی آن استفاده می‌شود.

همانطور که می‌دانید رنگ در دکوراسیون تاثیر زیادی دارد برای درک بهتر تاثیر رنگ در دکوراسیون مقالات دیگر را بخوانید تا ترکیب رنگی بهتری در دکوراسیون به کار ببرید.

  • طرح‌ها و منسوجات ناهماهنگ اما خلاقانه در سبک بوهو

تنوع در پارچه هایی که برای این سبک استفاده می‌شود بسیار زیاد است. در این سبک از انواع منسوجات و پارچه های ابریشم، ملیله دوزی، کرباس، مخمل کوبیده و سیسال به کار گرفته می‌شود. در دکوراسیون سبک بوهو از انواع طرح ها و‌ الگوها استفاده می‌شود. استفاده از طرح ها و‌ رنگ های مختلف در کنار هم ناهماهنگی ایجاد نمی‌کند.

  • وسایل تزیینی مربوط به فرهنگ های مختلف

در سبک بوهو دکوراسیون داخلی از انواع قالیچه‌های ایکات کامبوجی و فرش‌های ایرانی استفاده می‌شود و زیبایی خاصی به محیط می‌بخشد.

  • طرح‌های کهنه و طبیعی اما گرم و سرزنده

در دکوراسیون داخلی با سبک بوهمیان به دنبال وسایل نو و مدرن نباید باشید. سبک چیدمان بوهو به این صورت است که وسایل دست دوم و‌ قدیمی به عنوان نقطه قوت دکوراسیون است. به طور مثال سفال ها و قالی های دستباف و اعلا یا مجسمه ها و نقاشی های قدیمی گزینه کاربردی و مهم در دکوراسیون بوهو هستند.

 

دکوراسیون به سبک بوهو

 

  • گیاهان سبز

نباید در این سبک نقش گیاهان سبز نادیده گرفته شود. برای ایجاد حس سر زندگی و شادابی می‌توانید از گیاهان آپارتمانی و ساکولنتها برای تزیین منزل استفاده کنید.

همچنین وجود این موجودات زنده در فضای دکوراسیون داخلی به سبک مینیمال هم می‌تواند زیبایی خاصی را به فضا ببخشد اگر درباره این سبک اطلاعاتی ندارید یا دوست دارید به این سمت فضای خود را تغییر دهید حتما این مقاله را بخوانید.

  • مبلمان راحتی

مبلمان سلطنتی جایی در سبک بوهو ندارند. معمولا برای این سبک مبلمان راحتی با ارتفاع کم نسبت به زمین انتخاب می‌شود. استفاده از چوب طبیعی برای ساخت مبل و بالشتک های مخمل تزیین شده جلوه خاصی به این سبک می‌بخشد. در این سبک برای بالا بردن راحتی و جذابیت بیشتر فضا از مبلمان با رنگ اجزای مختلف و تنوع ارتفاع استفاده می‌شود. مهمترین اجزای مبلمان بوهو را مبل های تخت خواب شو، صندلی های حصیری، مبل های کوسنی مراکشی و میزهای قهوه خوری قدیمی تشکیل می‌دهد در واقع این سبک مبلمان جز عناصر اصلی این سبک به حساب می‌آید.

 

دکوراسیون سبک بوهو

 

حتما بخوانید: سبک کلاسیک چیست

 

  • نورپردازی محیطی

در سبک بوهمیان معمولا فضای داخلی گرم و آرامش بخش است. از این رو در این سبک بیشتر از شمع، لامپ های رومیزی و فانوس استفاده می‌شود چون‌ نور آن‌ها آرام بخش و زیبا است. در این سبک به راحتی می‌توان برای ایجاد هارمونی خوب از انواع لوسترهای مجلل یا لامپ های آویز مدرن استفاده کرد. می‌توان این لامپ و‌ لوسترها را در اتاق ناهارخوری استفاده کرد تا با فضای اتاق و آشپزخانه، دکوراسیون گرم و طبیعی ایجاد شود.

دکوراسیون بوهو

 

جهت خرید کابینت کلاسیک در انواع مختلف و کسب اطلاع از قیمت آن، کلیک کنید.

 

نتیجه گیری
یکی از محبوب ترین سبک ها در عصر حاضر سبک بوهو در دکوراسیون داخلی است. در این سبک تنوع بالای ایده وجود دارد و از تجمل گرایی به دور است. در سبک بوهو خبری از لوسترهای مجلل و کریستالی با مبلمان سلطنتی و فرش های تک رنگ مدرن نیست. متریال های این سبک از رنگ های مختلف انتخاب می‌شود و فرهنگ و هنر دو عنصر اصلی این سبک هستند. اگر شما هم به دکوراسیون های شاد و سرزنده علاقمند هستید سبک بوهمیان برای شما ایده آل خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست