تعریف دکوراسیون روستیک + ویژگی های دکوراسیون روستیک چیست؟

روستیک چیست

امروزه از سبک های متنوعی برای دکوراسیون داخلی منازل استفاده می‌شود. این سبک ها معمولا با استفاده از متریال خاصی طراحی می‌شوند که می‌توانند متناسب با سلیقه و نظر هر شخص باشند.

سبک روستیک، یکی از سبک های مورد استفاده و محبوب است که امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. برای اجرای این سبک از دکوراسیون، نیاز به تهیه مواد و متریال مختلفی است که بتوانند حس و حال آن را تداعی کنند. البته آشنایی با این نوع سبک ها و چگونگی استفاده از آن ها نیز بسیار تعیین کننده خواهد بود. در ادامه به بررسی ویژگی های این سبک و نوع استفاده از آن می‌پردازیم.

دکوراسیون روستیک

سبک روستیک چیست؟

سبک روستیک در طراحی دکوراسیون منزل یک نوع طراحی طبیعی، قدیمی و غیر رسمی است. اما شاید برای شما این سوال به وجود آید که سبک روستیک چیست و از چه لوازمی برای آن استفاده می‌شود؟ در این سبک از لوازم دکوراسیونی استفاده می‌شود که امکان ایجاد یک حس طبیعی متناسب با محیط را به ارمغان می‌آورند. این سبک از طراحی معمولاً از جنس چوب و فلز بوده و لوازم دکوراسیون آن شبیه به شاخه ‌های درختان و طبیعت هستند.

سبک روستیک در طراحی داخلی ساختمان شامل زیر شاخه ‌ها و انواع مختلفی است. به عنوان مثال، سبک توسکانی، ساحلی و کلبه ‌ای نمونه‌ هایی از سبک روستیک در طراحی داخلی را شامل می‌شوند.

دکوراسیون روستیک

لوازم دکوراسیون روستیک می‌توانند شامل موارد سنتی و قدیمی مانند قالیچه‌ های دستبافت، مبلمان چوبی، صندلی‌ های چرمی و جعبه ‌های دست ساز با طرح ‌های بومی باشند. همچنین، استفاده از سنگ‌ های طبیعی، آهن‌ ربا ها، چراغ‌ های چوبی و دیگر ترکیبات قدیمی و نوستالژیک در این نوع سبک مورد استفاده می‌باشد.

دکوراسیون روستیک برای اولین بار در قرن هجدهم میلادی مورد استفاده قرار گرفت. در این دوران، انسان ‌ها علاقه زیادی به طبیعت و عناصر طبیعی نشان می‌دادند. استفاده از این سبک در طراحی در طول قرن بیستم نیز ادامه پیدا کرد و در کشور هایی مانند سوئیس، آلمان و اتریش به طرحی محبوب در دکوراسیون منازل تبدیل شد.

همچنین، در دوران حکومت ملکه ویکتوریا در بریتانیا، سبک روستیک مورد علاقه بسیاری از افراد قرار داشت. در ایالات متحده نیز، سبک مبلمان روستیک به عنوان مبلمان آدیرونداک شهرت فراوانی داشت. همچنین، استفاده از مبلمان چدنی روستیک در اواخر قرن نوزدهم با استقبال خوبی مواجه شد و برای صندلی ‌های سفالی باغچه نیز استفاده شده است.

سبک روستیک چیست

ویژگی های دکوراسیون روستیک چیست؟

هدف اصلی سبک روستیک، ایجاد جلوه طبیعی و صمیمی در فضای داخلی است. در این سبک از لوستر های براق، مبلمان پلاستیکی و ترکیب رنگ ‌های سرد استفاده نمی‌کنند زیرا با فضای آن همخوانی ندارد.

در دکوراسیون روستیک از مواد طبیعی مانند چوب های سخت و فلزات استفاده می‌شود. استفاده از چوب سخت و اشیا و قطعات فلزی به فضای داخلی صمیمیت و راحتی بیشتری می‌بخشد.

سبک روستیک

برای ایجاد جذابیت بیشتر در فضای داخلی، می‌‌توان از قالی ‌ها و پتو هایی بافته شده با مواد طبیعی یا مصنوعی استفاده کرد. در این المان ها از عناصر سبک بوهو هم استفاده می‌شود.

در سبک روستیک، ترکیب رنگ‌ ها بسیار مهم است تا جلوه مورد نظر را ایجاد کنند. رنگ‌ های اصلی و پر کاربرد در این سبک عبارتند از:

سبک دکوراسیون روستیک

استفاده از سبز جنگل

رنگ سبز جنگل باعث ایجاد حس طبیعی و ارتباط با محیط بیرونی می‌شود.

قهوه ‌ای پر رنگ و الیاف و سوختگی ‌های چوب

 این رنگ‌ ها به دکوراسیون روستیک حس گرما و صمیمیت می‌بخشند و باعث ایجاد جذابیت و زیبایی خاصی در فضای داخلی می‌شوند.

دکوراسیون داخلی روستیک

استفاده از رنگ سفید

رنگ سفید ساده و پر کاربرد است و به عنوان یک زمینه اصلی استفاده می‌شود. این رنگ قابلیت تقویت سایر رنگ ‌ها در اتاق را دارد و به آن ‌ها حس زنده ‌تر شدن می‌بخشد.

سبک دکوراسیون روستیک

رنگ های قرمز، آبی، مشکی و طرح‌ های چهارخانه

رنگ ‌های پر کاربرد مانند قرمز، آبی، مشکی و طرح‌ های چهارخانه نیز در سبک روستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند تا نقطه تمرکز و تعادل رنگی را در فضا ایجاد کنند.

استفاده از قطعات فلزی آهن و مس

همچنین، در سبک روستیک از قطعات فلزی آهن و مس نیز برای ترکیب با سایر اجزا استفاده می‌شود که در ایجاد فضایی طبیعی و زیبا موثر هستند.

سبک دکوراسیون روستیک چیست

استفاده از چوب

در سبک روستیک، از چوب به عنوان یکی از مهمترین عناصر استفاده می‌شود. استفاده از نمای تیر های چوبی، مبلمان چوبی، کفپوش ‌های چوبی یا دیوار های چوبی در دکوراسیون روستیک بسیار محبوب است. همچنین، شومینه و اجاق ‌های هیزمی نیز جزء عناصر مشخص این سبک هستند و می‌‌توانید آن ‌ها را به دکوراسیون خود اضافه کنید. یکی از خدمات مجموعه بیناوود پارکت چوبی است برای قیمت پارکت چوبی با نصب اینجا کلیک کنید.

پتو و بالش سنتی

با اضافه کردن انواع پتو و بالش سنتی نیز می‌‌توانید جلوه‌ ی بیشتری به دکوراسیون روستیک خود ببخشید.

روستیک چیست

فرش ‌ها، پارچه ‌ها و سبد های دست ‌بافت

اگر می‌خواهید دکوراسیون سبک روستیک خود را تقویت کنید، از فرش ‌ها، پارچه ‌ها و سبد های دست ‌بافت استفاده کنید. همچنین، هنر های دستی و مصنوعات دست ‌بافت در سبک بوهو نیز جایگاه خاصی دارند و از کفپوش‌ های پشمی و طبیعی نیز در سبک روستیک استفاده می‌‌شود. تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی می‌تواند جزو عوامل مهمی در فضا داخلی باشد.

سبک دکوراسیون روستیک

سبک روستیک مناسب چه مکان هایی است؟

سبک روستیک مناسب برای انواع مکان ‌ها است؛ از منازل روستایی و ساحلی تا خانه‌ ها و آپارتمان ‌های شهری می‌توانند از این سبک طراحی استفاده کنند. این سبک در هر مکانی با ایجاد زیبایی های طبیعی و منحصر به فرد همراه است که صمیمیت و طبیعت بودن را به فضا منتقل می‌کند. در زیر چند نمونه از مکان‌ هایی که سبک روستیک در آن‌ ها می‌تواند بسیار جذاب و مناسب باشد را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

کلبه‌ های کوهستانی: ساختمان ‌های کوچک در مناطق کوهستانی، مزرعه ‌ها و مناطق روستایی که از چوب و سنگ ساخته شده و دارای زمینه های طرح روستیکی هستند، برای ایده گرفتن دکوراسیون خانه های کوچک می‎‌توانید از این مقاله کمک بگیرید .

خانه‌ های ساحلی: خانه ‌های دارای دیوار های چوبی با نمای دریا و آرامش طبیعتی به‌ ویژه در مناطق ساحلی، می‌توانند بهترین گزینه برای اجرای این سبک باشند.

خانه ‌های شهری: خانه ‌هایی که با استفاده از چوب یا المان ‌های دکوراتیو روستیک مثل مبلمان چوبی، درب ‌ها و پنجره‌ های چوبی، شومینه و غیره، طراحی شده‌اند نیز برای اجرای سبک روستیک مناسب خواهند بود، در صورتی که می‌خواهید پنجره چوبی مدرن تهیه و نصب کنید مجموعه بیناوود این خدمات را به شما ارائه می‌دهد.

سبک دکوراسیون روستیک

چرا دکوراسیون روستیک برای طراحان جذابیت دارد؟

جذابیت دکوراسیون روستیک برای طراحان از دلایل متعددی بهره می‌برد که در زیر به برخی از اصلی‌ترین عوامل آن اشاره خواهم کرد:

1.حس دلنشینی و آرامش

دکوراسیون روستیک با استفاده از جزئیات چوبی، سنگی، پارچه‌های طبیعی و عناصر دست‌ساخته، حس دلنشینی و آرامش را برای افراد ایجاد می‌کند. این طراحی‌ها به عنوان فضایی محبوب برای فرار از شلوغی و استرس شهری شناخته می‌شوند.

2. ارتباط نزدیک با محیط طبیعی

ویژگی ممتاز دکوراسیون روستیک، تلاش برای نمایان کردن ارتباط با طبیعت است؛ از طریق بهره‌برداری از اشیاء چوبی، سنگی، گل‌ها، گیاهان خانگی و اقلام متنوع دیگر، این ارتباط با محیط طبیعی به شدت تقویت می‌یابد.

3. خلاقیت در استفاده از مصنوعات دست‌ساخته

از آنجایی که دکوراسیون روستیک بیشتر اشیا آن دست‌ساز و خلاقانه است، طراحان در این سبک می‌توانند ایده‌های خلاقانه‌تری را در اجرای دکوراسیون‌های خود به کار برده و به تجربه‌های منحصر به فردی دست یابند.

4.استفاده از رنگ‌های طبیعی

دکوراسیون روستیک به طور عمده از رنگ‌های طبیعی مانند سفید، بژ، قهوه‌ای و سبز استفاده می‌کند. این رنگ‌ها به دلیل ارتباطی که با محیط طبیعی دارند، حس تطابق و هماهنگی در داخل فضا ایجاد می‌کنند.

5. احیای خاطرات

دکوراسیون روستیک به افراد اجازه می‌دهد تا بازگشت به زمان‌های گذشته را تجربه کنند. و می‌تواند حس خوبی در فرد ایجاد کند.

به طور کلی، دکوراسیون روستیک به دلیل ترکیبی از زیبایی طبیعی، اتصال به طبیعت و ایجاد حس آرامش و دلنشینی، به یک انتخاب محبوب برای طراحی داخلی تبدیل شده است.

متریال استفاده شده در دکوراسیون داخلی روستیک

مهم ترین متریال‌ اصلی مورد استفاده در دکوراسیون داخلی روستیک عبارتند از:

چوب: چوب یکی از مهمترین متریال ‌های استفاده شده در دکوراسیون داخلی روستیک است. از چوب در ساخت دیوار ها، کفپوش ‌ها، شومینه ‌ها، مبلمان و زیر ساخت‌ ها استفاده می‌شود.

سنگ: سنگ ‌های طبیعی مانند سنگ ‌های آتشفشانی، سنگ ‌های آهک و سنگ ‌های رس جزء متریالی هستند که در سبک دکوراسیون روستیک استفاده می‌شوند. سنگ ‌ها می‌‌توانند در دیوار ها، کف، داخل شومینه و سطوح کاربردی دیگر استفاده شوند.

آهن: آهن یکی از متریال هایی است که در دکوراسیون روستیک استفاده می‌شود. از قطعات آهنی مانند شمعدان‌ ها، فریم ‌ها، دستگیره ‌ها و لوازم تزئینی دیگر از آهن در دکوراسیون استفاده خواهد شد.

پارچه: از دیگر متریالی که در دکوراسیون داخلی روستیک به کار می‌رود، پارچه‌ های دستبافت و بافت‌ های سنتی مانند پتو ها است. این پارچه به ایجاد حس طبیعی و نوستالژیک بودن محیط کمک می کنند.

دکوراسیون سبک روستیک

نتیجه گیری

امروزه استفاده از سبک دکوراسیون روستیک به عنوان یک سبک طراحی داخلی مورد استفاده قرار می گیرد که محبوبیت بالایی نیز پیدا کرده است. اما مهم ترین دلیل محبوبیت روستیک چیست؟ در این مورد، می توانیم به کاربرد متریال و اجزا مورد استفاده در طراحی و اجرای این سبک اشاره کنیم که باعث ایجاد حس و حال متفاوتی در افراد می شود. برای اجرای این سبک، به فراهم کردن تمام مواد و ترکیبات مورد نیاز و همچنین، ترکیب رنگ های مختلف نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست