شلف چیست؟ + انواع مدل شلف [شلف دیواری – بوک شلف]

شلف چیست

اگر اندکی در مورد دکوراسیون داخلی جستجو کرده باشید احتمالا کلمه شلف به گوشتان خورده است. اما شلف چیست؟ شلف در واقع همان طاقچه‌ای است که در زمان قدیم در خانه‌های ما ایرانی‌ها وجود داشت.

شلف صفحه‌ای صاف و افقی است که برای نگهداری و نمایش اقلامی در خانه، فروشگاه، ادارات، محل کار یا هر جای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. شلف‌ها، دیوارهای خالی را به مکانی عالی برای نگهداری و نشان دادن وسایلتان تبدیل می‌کنند.

شلف‌ها علاوه بر کاربردهای بسیاری که دارند، در سبک‌های متنوعی طراحی می‌شوند می‌توانند با بقیه وسایل شما مانند مبلمان هماهنگ شوند و به زیبایی هر چه بیشتر فضای داخلی شما کمک کنند.

 

کاربرد شلف چیست؟

کمبود فضا مشکل بزرگی است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند. استفاده مناسب از فضا و نیاز به حداکثر رساندن فضای کف موجود بسیار مهم است. اما راه‌حل‌هایی برای این معضل وجود دارد. سیستم قفسه‌بندی را می‌توان بهترین راه حل برای این مشکل دانست، برای چیدمان، سازماندهی و انبار کردن وسایل در ادارات، منازل و حتی فروشگاه‌های بزرگ.

بهترین مزیت سیستم قفسه‌بندی این است که مقدار زیادی از فضای با ارزش کف را برای شما ذخیره می‌کند. علاوه بر این، آن‌ها را می‌توان هم برای مصارف خانگی و هم برای دفتر کار استفاده کرد.

قفسه‌بندی نه تنها به شما کمک می‌کند تا اشیا را دقیقاً سازماندهی کنید، بلکه فضای کافی را برای نگهداری اشیا در مکان مناسب خود، از کتاب گرفته تا سایر محصولات صنعتی سنگین، فراهم می‌کند. در ادامه با برخی از مزیت‌های استفاده از شلف آشنا خواهید شد:

  • ذخیره‌سازی فضای کف برای استفاده دیگر
  • قابلیت تطبیق‌پذیری بالا با فضاهای مختلف
  • هزینه ساخت و اجرای بسیار کم و مقرون به صرفه
  • بهترین انتخاب برای مکان‌هایی که با کمبود فضا هستند
  • نظم‌دهی به فضاهای شلوغ و داشتن محیطی زیبا

 

حتما بخوانید: چوب پلاست چیست

 

انواع مدل شلف

حالا که چراییِ استفاده از شلف‌ها را متوجه شدید بهتر است با انواع مختلف شلف آشنا شوید. شلف‌ها از نظر طریقه نصب، محل قرارگیری، کاربرد و متریال ساخت در انواع مختلفی تولید می‌شوند و تنوع بسیار بالایی دارند. اما متداول‌ترین مدل‌های شلف در اینجا لیست شده است:

 

انواع شلف از نظر شیوه‌ی نصب

شلف ثابت

همانطور که از اسمش پیداست این نوع شلف‌، روی یک پایه ثابت می‌شود.

انواع شلف

جهت کسب اطلاع از قیمت کابینت آشپزخانه کلیک کنید.

 

شلف ایستاده

این نوع شلف‌ها نیازی به نصب ندارند و توسط پایه‌هایی که دارند روی زمین قرار می‌گیرند. برخی از مدل‌های شلف ایستاده هم وجود دارند که دارای چرخ هستند و به راحتی قابل جابجایی هستند.

انواع مدل شلف

 

شلف کشویی

این نوع از شلف توسط لغزنده‌های کناری خود همانند یک کشو جابجا می‌شوند.

انواع مدل شلف

 

حتما بخوانید: انواع ام دی اف

 

شلف زیرپله

در خانه‌هایی که پله دارند فضای زیرپله محل مناسبی برای نصب این نوع شلف است و می‌تواند فضای سوخته زیرپله را به یک فضای کاربردی تبدیل کند.

شلف زیر پله

 

شلف آویز

این نوع شلف معمولا از دیوار یا سقف آویزان می‌شود. البته قبل از نصب باید مقاومت محل نصب مورد بررسی قرار گیرد.

انواع شلف

 

حتما بخوانید: زیباترین رنگ پارکت

 

شلف داخلی

این شلف‌ها در داخل فضاهای فرو رفته یا کمد نصب می‌شوند و مناسب اتاق‌های کوچک هستند و فضای بسیار مناسبی برای نگهداری لوازم شما فراهم می‌کنند.

شلف داخلی

 

شلف گوشه‌ای

این شلف همانطور که از نامش پیداست در هر گوشه‌ای از دیوار قابل نصب است. با این شلف‌ها می‌توان گوشه‌های خانه که عموما بلا استفاده هستند را به صورت بهینه مورد استفاده قرار داد.

انواع شلف های چوبی

 

انواع شلف از نظر جنس

شلف چوبی

شلف چوبی در واقع نوع کلاسیک شلف است. شلف چوبی پرطرفدارترین نوع شلف است. از نظر ظاهری کاملا بادوام، درجه یک و محکم است. این شلف‌ها به طور گسترده توسط اکثر کتابخانه‌های سراسر جهان استفاده می‌شود. انواع شلف های چوبی در بازار وجود دارند که می‌توانند اکثر نیازهای شما را برطرف کنند.

شلف پلاستیکی

شلف‌های پلاستیکی برای نگهداری و نمایش مواد سبک مناسب هستند. این شلف‌ها کاملا بادوام، همه‌کاره و همچنین بدون زنگ زدگی هستند. شلف‌های پلاستیکی مواد غیر رسانا هستند و در برابر حلال‌هایی مانند اسید باتری و سایر محلول‌های تمیزکننده مقاوم هستند.

شلف فلزی

شلف فلزی بادوام‌ترین و همه‌کاره‌ترین نوع شلف است و به طور گسترده توسط بسیاری از دفاتر و شرکت‌های صنعتی استفاده می‌شوند. این شلف‌ها محصولات سنگینی هستند و ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری نسبت به هر نوع شلف دیگری دارند.

شلف شیشه‌ای

به علت ماهیتی که این شلف‌ها دارند، بیشتر برای حالت تزئینی دارند و در سبک‌های مدرن و برای اتاق نشیمن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع شلف دیواری 

انواع شلف دیواری شلف دیواری	شلف دیواری	انواع شلف دیواری شلف دیواری چیست

 

 

 

شلف دیواری چیست؟

شلف‌های دیواری یکی از انواع مختلف شلف و البته محبوب‌ترین نوع شلف هستند. با استفاده از شلف دیواری به بهینه‌سازی استفاده از فضا بپردازید، نواقص دیوارهای خود را بپوشانید و با سازماندهی لوازم خود از شلوغی و به‌هم‌ریختگی فضا جلوگیری کنید و نظم و زیبایی را به محل کار یا منزل خود هدیه کنید. شلف های دیواری در سبک بوهو نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

شلف دیواری چیست

 

بوک شلف چیست؟

بوک شلف در حقیقت همان قفسه‌های کتاب هستند که برای چیدمان و نگهداری کتاب‌ها یا سایر مواد چاپی استفاده می‌شوند. بوک شلف در خانه‌های شخصی، کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی، ادارات، مدارس و کتاب‌فروشی‌ها استفاده می‌شود.

بوک شلف را می‌توان از مواد مختلفی از جمله چوب، فلز و شیشه ساخت. آن‌ها در اندازه‌ها و سبک‌های مختلف، از طرح‌های کوچک و ساده گرفته تا طرح‌های بزرگ و حرفه‌ای ارائه می‌شوند. سایز قفسه‌های کتاب از مدل‌های کوچک و کم‌ارتفاع تا مدل‌های بلند که حتی تا سقف هم می‌رسند متغیر است. این بستگی به فضای شما دارد که از چه بوک شلفی و با چه سایزی استفاده کنید.

بوک شلف چیست

 

تفاوت قفسه کتاب و بوک شلف چیست؟

بوک شلف یک نوع قفسه کتاب است اما با یک تفاوت مهم. قفسه‌های کتاب، واحدهای ذخیره‌سازی سنگینی هستند که معمولاً دارای قفسه‌های متعدد هستند، به همین دلیل است که اکثر فروشگاه‌ها آن‌ها را به عنوان واحدهای قفسه‌بندی فهرست می‌کنند.

به دلیل جثه و وزن زیاد، تقریباً همیشه روی زمین قرار می‌گیرند. قفسه‌های کتاب سنتی روی چهار پایه قرار می‌گیرند و از سه طرف بسته و دری در جلو دارند. اما بوک شلف به علت ماهیتی که دارد برای کارهای سبک‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بوک شلف را می‌توان به دیوار آویزان کرد یا روی زمین قرار داد. آن‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند، اما معمولاً کوچک‌تر از قفسه کتاب هستند.

 

طریقه نصب شلف دیواری

پیش از یادگیری طریقه نصب شلف، نکاتی وجود دارد که حتما باید به آنها دقت کنید؛ باید به ارتفاع شلف توجه داشته باشید و جایگاه درستی برای شلف در نظر بگیرید، در ضمن وزن حدودی وسایلی که قرار است روی شلف قرار بگیرند نیز اهمیت بالایی دارند.

حتما بخوانید: انواع کابینت وکیوم

مراحل نصب شلف دیواری

  • فضای محیط و ارتفاع را در نظر بگیرید، فاضله قفسه ها حداقل 30 سانت و حداکثر 45 سانتی متر باید باشد.
  • محل پیچ ها را بر روی دیوار مشخص کنید، دقت داشته باشید که نباید پیچ ها را روی سیم برق قرار ندهید که سیم کشی ساختمان آسیب ببیند.
  • یک خط صاف بر روی دیوار بکشید تا بتوانید طبق آن طبقه ها را متصل کنید، برای این کار می‌توانید از یکی از نگهدارنده های طبقه استفاده کنید.
  • سوراخ های مربوطه را با استفاده از دریل بر روی دیوار ایجاد کنید و رول پلاک ها را قرار دهید.
  • طبقه های شلف را بر روی حفره ها قرار دهید و پیچ ها را در رول پلاک ها قرار دهید و سفت کنید.

این کار را طبقه به طبقه تکرار کنید تا فرآیند نصب تکمیل شود.

 

سخن پایانی

استفاده از شلف علاوه بر همه مزیت‌هایی که دارد، با طرح‌های نوستالژیک و زیبا، یادآور خاطرات شیرین گذشته است و در هر گوشه‌ای از دیوار و دکوراسیون منزل شما که قرار بگیرد، جلوه‌ای بی‌نظیر و متفاوت ایجاد می‌کند.


فهرست

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/binawood/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420