پرگولا چیست و چه کاربردی دارد؟ | تفاوت آلاچیق و پرگولا

پرگولا

گاهی اوقات داشتن یک فضای دنج و زیبا در محوطه ویلا یا خانه در دورهمی ها لازمه که حال و هوای دیگری را بتوانیم در کنار عزیزانمان تجربه کنیم. پرگولا در این مواقع می تواند کاربرد داشته باشد که فضایی را برای نشستن ایجاد می کند. شاید با توضیحاتی که داده شد آن را با آلاچیق اشتباه بگیرید باید بگوییم که این دو با هم تفاوت هایی دارند. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی کلی پرگولا و تفاوت آلاچیق و پرگولا بپردازیم.

پرگولا چیست؟

یک نوع سازه بوده که در فضای باز به عنوان سایبان در محوطه سازی خانه، مجتمع، ویلا، باغ و … به کار برده می شود. البته برخی از افراد این سازه را با آلاچیق یکسان گرفته و تفاوت بین آنها را نمی دانند. همچنین از ویژگی های بارز این سازه می توان به ساختار چوبی و سقف مشبک آن اشاره کرد که نیم سایه ایجاد می نماید. اسم دیگر این سازه آربور است که به شکل چهار ضلعی بوده و در هر گوشه آن دارای یک ستون می باشد. ناگفته نماند که برخی مواقع ستون ها از سنگ ساخته می شوند و ترکیب جذابی در ساختار سقف و کف با چوب ایجاد می نماید.

تفاوت آلاچیق و پرگولا

درک تفاوت آلاچیق و پرگولا تنها با کمک تعریف این دو سازه امکان پذیر می باشد. پس نخستین تفاوت بین این دو سازه به ساختار سقف در هر کدام باز می گردد. برای مثال طرح اولیه سقف این نوع سازه به صورت شبکه افقی تشکیل شده از تیرهای پی وی سی، فولاد، آلومینیوم و چوب می باشد.

همچنین سایه کمی برای فضا ایجاد می کنند، ولی در برابر باران هیچ گونه محافظتی ندارند. حال اگر سقف از نوع پارچه ی جمع شونده باشد، سایه کاملی در فضا ایجاد می نماید، اما نمی تواند از نفوذ باران به داخل محوطه جلوگیری نماید.

سقف آلاچیق برعکس پرگولا، تمام فضا را به صورت یکدست پوشش می دهد. همچنین کناره های آلاچیق باز می شود و سقف آن کماکان به صورت بسته و یکپارچه باقی می ماند. آلاچیق نیز همانند سازه ذکر شده در انواع مختلفی همچون شیشه ای، سنگی، سیمانی، فلزی و چوبی ساخته می شود.

البته سقف آلاچیق بیشتر به شکل شیب دار بوده تا مانع جمع شدن باران بر روی سازه گردد. کف آلاچیق نیز از فاکتورهای اصلی در ساخت این نوع سازه بوده که از سطح زمین بالاتر است. برخی مواقع نیز دکینگ کوچکی اطراف آلاچیق تشکیل می دهند.

معرفی انواع پرگولا

در واقع نوعی سازه است که در محوطه سازی برای ورودی حیاط، باغ و محوطه مورد استفاده قرار می گیرد. البته این سازه بیشتر از جنس چوب می باشد که در صورت وجود گل و گیاه در اطراف آن می توان حس دعوت کنندگی در خود را تجربه کرد. همچنین آربور انواع مختلفی دارد که با توجه به جنس و ساختار دسته بندی می شود. پس از مهم ترین این نوع سازه بر اساس جنس می توان به آربور چوبی، ترموود، فلزی و چوب پلاست اشاره کرد. اما تقسیم بندی سازه آربور از لحاظ ساختار، موارد زیر را در بر می گیرد.

  • پرگولا مستقل

 

پرگولا مستقل

 

این نوع آربور یک سازه جدا از ساختمان و مستقل بوده که چهار ستون همچون پایه هایی سازه را نگه می دارند.

  • پرگولا متصل به دیوار

 

پرگولا متصل به دیوار

 

یک طرف این نوع آربور دیوار سازه مدنظر را تشکیل می دهد. همچنین در طرف دیگر به دیوار متصل بوده و با کمک دو ستون می تواند ایستایی خود را تامین نماید.

  • پرگولا پرچین دار

 

پرگولا پرچین دار

 

آربورهایی که به دیواره پرچین دار مجهز هستند، فضای دلپذیرتر و دنج تری به وجود می آورند. البته از این لحاظ شباهت بالایی به آلاچیق دارد.

  • پرگولا با سقف شیبدار

 

پرگولا با سقف شیبدار

 

وجود سقف شیبدار یکی از مشخصات بارز این نوع سازه بوده که در فصول مختلف می توان از آن به عنوان فضای نشیمن استفاده کرد.

  • پرگولا با سقف بادبانی شکل

 

پرگولا با سقف بادبانی شکل

 

جهت ایجاد سایه کامل از طریق ساخت یک آربور باید از سقف پارچه ای به شکل بادبانی استفاده کرد. این مدل از سازه دارای ظاهری شیک و مدرن بوده و برای طراحی محوطه هایی در سبک مینیمال بهترین گزینه محسوب می شود. البته توجه به جنس پارچه در ساخت سقف از اهمیت بالایی برخوردار است تا برای استفاده از این آربور در فضای باز بیشترین مقاومت را داشته باشد.

حتما بخوانید: خرید درب لابی

جنس پرگولا

آربور در جنس های مختلفی از جمله چوب پلاست، ترموود ، فلز و چوب قابل سفارش می باشد. پس بسته به دیگر اجزای محوطه، سبک طراحی و میزان هزینه مصرفی می توان از انواع آربور نیز استفاده کرد. زیرا این سازه از ترکیب مصالح متعددی همچون ستون های سنگی با سقف چوبی قابل اجرا می باشد. البته جهت افزایش جذابیت و زیبایی آربور می توان از متریال های مختلفی از جمله پارچه ها و یا حصیرهای رنگی برای دیواره ها و سقف آن استفاده کرد. شیشه های رنگی یکی دیگر از متریال های تزئینی برای بخش های مختلف این سازه به شمار می رود.

نکاتی جهت داشتن یک پرگولا زیبا

 

پرگولا چیست

 

  • جهت برخورداری از این سازه کاربردی و در عین حال جذاب باید یکسری نکات را در نظر گرفت که به شرح زیر است.
  • بسته به میزان استفاده از این سازه و تعداد افراد خانواده باید سایز آربور را تعیین کرد. پس اگر حیاط و محوطه بدون محدودیت فضایی باشد وجود یک آربور با اندازه بزرگ برای دورهمی ها مناسب خواهد بود.
  • اگر از این سازه در روف گاردن استفاده شود بدون شک توجه به وزش باد و شرایط جوی ضروری است. البته میزان وزنی که این سازه به بام وارد می کند یکی دیگر از فاکتورهای مهم در ساخت آربور به شمار می رود.
  • آربور از جنس فلز در طراحی های سبک صنعتی حرف اول را می زند و آربور از جنس چوب رنگ و بوی طبیعت را به فضا می بخشد.
  • اگر در مناطقی با میزان بارندگی بالا زندگی می کنید بدون شک آربور با سقف پوشیده بهترین گزینه است.
  • افرادی که در طول سال می خواهند آربوری با گیاهان پوشیده و سبز داشته باشند، بهترین گزینه استفاده از گیاهان همیشه سبز رونده و خزنده است.

 

کاربرد پرگولا

کاربردهای این سازه به قدری زیاد است تا جایی که با کمی سلیقه می توان فضای دلپذیری را در ابعادهای کوچک ایجاد کرد. برای مثال طراحی یک مسیر زیبا با استفاده از این سازه یکی از کاربردهای آربور محسوب می شود. پس جهت افزایش جذابیت و شاخص نمودن یک مسیر می توان این سازه را به کار برد. سپس با گیاه های رونده روی این سازه را پوشاند تا علاوه بر زیبایی و جذابیت، حس آرامش را به فضا القا نماید. بنابراین از مهم ترین کاربردهای آربور می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ایجاد سایه ای دلچسب در روزهای گرم و آفتابی
  • فضایی مناسب برای دورهمی ها و مهمانی های متفاوت
  • تکیه گاهی برای گیاهان رونده
  • طراحی تراس جذاب

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/binawood/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420