آشنایی با دستگاه cnc | نحوه کار و انواع آن

دستگاه سی ان سی

افرادی که به ساخت چیزهای جدید علاقه مند هستند، مسلما شناخت کامل از دستگاه سی ان سی را دارند. زیرا به مشاهده یکی از سازه های فلزی یا چوبی و محصولات پلاستیکی یا شیشه ای می‌توان به اهمیت این دستگاه در صنعت های مختلف پی برد. زیرا ساخت این محصولات بدون ظهور دستگاه CNC با پیچیدگی ها و دشواری های فراوانی همراه بود. اما پیدایش CNC انقلابی در صنایع متعدد همچون ساخت محصولات فلزی، شیشه، پلاستیک، طلا و جواهرات و مبلمان ایجاد کرد.

 

دستگاه سی ان سی چیست؟

واژه CNC مخفف Computer Numerical Control بوده و کنترل عددی کامپیوتری معنای آن می‌باشد. همچنین به کمک دستگاه سی ان سی می‌توان به محورهای متعدد دستور داد تا با حرکات از قبل تعیین شده بر روی قطعه مدنظر در جهات مختلف کار انجام دهد. برای مثال یک قطعه چوبی یا فلزی در اختیار دارید و می‌خواهید شکل دلخواه را از طریق برش دادن از آن استخراج نمایید. پس جهت اجرای این کار باید قطعه دلخواه را زیر ابزار برش قرار داد تا تغییرات لازم به درستی روی آن صورت گیرد. بنابراین با هر برش نیاز است که محل قرارگیری ابزار یا قطعه تغییر داده شود تا برش بعدی نیز حاصل گردد. البته این روش اتلاف وقت و کاهش دقت در کار را به دنبال داشته و استفاده از دستگاه CNC توصیه می‌شود.

 

انواع دستگاه سی ان سی

 

انواع دستگاه سی ان سی

دستگاه سی ان سی از جنبه های مختلف انواع گوناگونی دارد. بنابراین بسته به سطوح متعدد این ماشین ها در دستگاه CNC ام دی اف و چوب، سنگ، شیشه، پلاستیک، فلزات و… تقسیم می شوند. همچنین بر اساس عملکرد شامل دستگاه وایرکات، برش واترجت، لیزر، فرز، تراش و… می باشند. البته از لحاظ اندازه به صنعتی بزرگ و رومیزی کوچک نیز تقسیم می شوند. پس از انواع دستگاه CNC با توجه به عملکرد و جنس قطعه کار می توان به موارد زیر اشاره کرد.

جهت اطلاع از قیمت کابینت ممبران و ارتباط با مشاوران برای خرید کلیک کنید.

 

  • دستگاه سی ان سی فرز

برخی افراد سی ان سی فرز و دستگاه تراش را یکسان در نظر می‌گیرند که عملکرد تراش و فرز کاملا متفاوت است. بنابراین واژه تراش زمانی به کار می‌رود که قطعه در دوران یا حرکت باشد و ابزار ثابت می‌ماند. اما دستگاه CNC فرز زمانی معنا پیدا می‌کند که ابزار متحرک و قطعه ثابت باشد.

 

  • دستگاه سی ان سی تراش

ماشین تراش یکی از پرکاربردترین دستگاه های CNC به شمار می‌رود. همچنین در این دستگاه، سطح مدنظر با سرعت بالایی می‌چرخد و به محض حرکت ابزار کار روی چنین سطحی پروسه براده برداری با دقت و سرعت زیادی صورت می‌گیرد. معمولا دستگاه CNC تراش در محورهای x و z گردش می‌کند.

 

  • دستگاه سی ان سی لیزر

 

دستگاه سی ان سی لیزر

 

برش لیزر از طریق دستگاه CNC یک پروسه ساخت مبتنی بر حرارت و بدون تماس محسوب می‌شود که برای سطوح غیر فلزی و فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مزایای استفاده از دستگاه لیزر سی ان سی این است که می‌توان سطوح مختلف همچون فلز، شیشه، چوب، پلاستیک و سرامیک را برش داد. همچنین دقت در این نوع برش برخلاف دستگاه های سنتی بسیار بالا می‌باشد. بنابراین صنایعی که به برش قطعات با دقت زیاد نیاز دارند از این دستگاه CNC استفاده می‌کنند.

جهت مشاهده مدل های كابينت تمام چوب و اطلاع از لیست قیمت آنها، کلیک کنید.

 

  • دستگاه سی ان سی واترجت

این دستگاه همانگونه که از نام آن پیداست جهت برش سطوح متعدد با کمک آب به کار برده می‌شود. زیرا اگر آب با فشار بالا همراه باشد بدون شک دشوارترین سطوح را برش می‌دهد. پس برای برش سطح های فلزی یا گرانیتی بهترین گزینه، دستگاه CNC واترجت است.

 

حتما بخوانید: آشنایی با چوب لترون

 

نحوه کار با دستگاه سی ان سی

 

نحوه کار با دستگاه سی ان سی

 

بخش مکانیکی این دستگاه از ابزارهایی همچون ابزار برشی، محورها، اسپیندل، موتور محرک و کنترلر تشکیل می‌شود. همچنین بسته به ظرفیت و کارایی دستگاه ممکن است هر یک از این ابزارها تغییر کنند. برای مثال دستگاه های CNC با ابعاد بزرگتر از اسپیندل ها با بیشترین سرعت و موتورهای محرک با قدرت و توان بالا استفاده می‌شود.

حال برای کار با دستگاه سی ان سی در نرم افزار طراحی، الگوی کار آماده شده و فرستادن آن به نرم افزار کنترل الزامی است. وضعیت دستگاه در بخش کنترلر به کمک اپراتور تعیین می‌گردد و با روشن شدن موتور محرکه، اسپیندل را به گردش در می‌آورد. بنابراین حرکت محورها زیر نظر حرکت اسپیندل بوده که ابزار برشی را در جهت های متعدد حرکت می‌دهد تا نمونه کارهای دو و سه بعدی را برش دهد.

 

حتما بخوانید: چیدمان کمد دیواری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/binawood/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420