بررسی علت ترک خوردن صفحه کابینت و روش های ترمیم آن

علت ترک خوردن صفحه کابینت

ترک خوردن صفحه کابینت یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است شما هم تا به حال با آن مواجه شده باشید. ترک خوردگی کابینت قطعا موجب شده تا زیبایی صفحه کابینت شما کم شود. برای این که بتوانید از این امر جلوگیری کنید و یا نسبت به ترمیم ترک صفحه کابینت بپردازید باید ابتدا با علت ترک خوردن این صفحات آشنا شوید.

 

علت ترک خوردن صفحه کابینت

به طور کلی می‌توان گفت که علت ترک خوردن صفحه کابینت می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، اما چهار دلیل اصلی آن وجود رطوبت، بار سنگین، تغییرات دمایی و ضربه افتادن وسایل است. ما در ادامه هر یک از دلایل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

ترک خوردن صفحه کابینت

 

  • رطوبت محیط

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد ترک در صفحه کابینت وجود رطوبت در محیط است. رطوبت موجود در محیط در لایه های زیرین کابینت نفوذ می‌کند و موجب جمع شدن سطح مورد نظر می‌شود. زمانی که محیط گرم شده و دما بالا می‌رود این رطوبت تبخیر شده و در نهایت صفحه کابینت به حالت ابتدایی خود برمیگردد. بنابراین این موضوع باعث ترک خوردن صفحه خواهد شد.

 

  • بار سنگین

قرار دادن بار سنگین روی کابینت ها را می‌توان یکی دیگر از علت ترک خوردن صفحه کابینت آشپزخانه دانست. صفحه چوبی کابینت ها ظرفیت بار سنگین را ندارند به همین علت با قرار دادن بار سنگین روی آن ها دچار خمیدگی شده و در نهایت ترک برداشته یا می‌شکنند.

 

  • تغییر دما

از دیگر دلایلی که موجب شده تا صفحه کابینت ترک بردارد، تغییرات دما است. به عنوان مثال می‌توان به قرار دادن قابلمه های داغ روی آن ها اشاره کرد و یا اگر مواد منجمد را مستقیما روی این صفحات قرار می‌دهید احتمال ترک خوردن آن ها وجود دارد.

 

  • ضربه و افتادن وسایل

در نهایت آخرین موردی که موجب شده تا صفحات کابینت ها ترک بردارد، وارد شدن ضربه و افتادن وسایل روی آن ها است.

 

نحوه جلوگیری از ترک خوردن صفحه کابینت

 

ترمیم ترک صفحه کابینت

 

برای پیشگیری از ترک خوردن صفحات کابینت روش های مختلفی ارائه شده است. ما در این بخش برخی از روش های جلوگیری از ترک خوردن صفحه کابینت را به شما معرفی می‌کنیم.

 

  • ترمیم سریع ترک های جزئی

زمانی که صفحه کابینت شما دچار ترک های جزئی می‌شود، ترمیم و تعمیر سریع آن می‌تواند از ترک های جدی پیشگیری کند. تشخیص سریع این ترک های جزئی بسیار اهمیت دارد؛ چرا که شما با تعمیر و ترمیم آن ها از بروز ترک های بزرگ تر و در نهایت شکسته شدن صفحه کابینت جلوگیری می‌کنید.

 

  • کنترل رطوبت محیط

دومین روش برای جلوگیری از ترک خوردن صفحه های کابینت ها این است که بتوانید رطوبت محیط را کنترل کنید. همان طور که در بخش قبل نیز اشاره کردم رطوبت موجود در محیط به سرعت جذب کابینت ها شده و در نهایت با بخار آن ها صفحات دچار ترک خوردگی می‌شوند.

 

 

  • پیشگیری از خشک شدن سطح صفحه کابینت

می‌توان گفت یکی از ساده ترین ورایج ترین روش ها برای پیشگیری از ترک خوردن صفحات کابینت این است که از خشک شدن سطح آن جلوگیری کنید. این کار را می‌توانید با جلا دادن سطح مورد نظر انجام دهید. بدین منظور شما باید از روغن جلای مخصوص استفاده کرده و از خشک شدن سطح جلوگیری کنید.

خشک شدن سطح صفحه کابینت یکی از مواردی است که موجب شده تا صفحه ترک بردارد. بنابراین شما باید هر عاملی که می‌تواند موجب خشک شدن صفحه شود را به خوبی بشناسید و از روش های مختلف جلوی خشک شدن صفحه را بگیرید.

 

  • پیشگیری از خیس شدن

همان قدر که خشک شدن سطح کابینت می‌تواند موجب ایجاد ترک در آن شود، خیس شدن آن نیز نقش زیادی در ترک خوردن صفحه های کابینت دارد. البته باید گفت که خیس شدن صفحه کابینت سنگی باعث ترک خوردن نشده و این امر تنها در مورد کابینت های چوبی صادق است.

برای جلوگیری از خیس شدن صفحه مورد نظر شما باید مایعات روی سطح را به سرعت خشک کنید و سینک ظرفشویی را به گونه ای نصب کنید که آب مورد استفاده نتواند به سطح صفحه نفوذ کند و یا اینکه برای رفع این مشکل از صفحه کابینت ضد آب استفاده کنید.

 

  • دقت در چیدمان وسایل منزل

یکی دیگر از روش هایی که از ترک خوردن سطح کابینت پیشگیری می‌کند این است که در زمان چیدمان منزل وسایل خود را به شکلی قرار دهید که در صورت بروز حوادثی همچون زلزله یا افتادن وسایل آن ها با سطح کابینت برخورد نکنند.

اگر تمایل دارید در رابطه با ابعاد کابینت آشپزخانه بیشتر بدانید کلیک کنید.

ترمیم ترک صفحه کابینت

 

ترمیم ترک های صفحه کابینت

 

تا به این بخش با علل و راه های پیشگیری از ترک خوردن سطح کابینت آشنا شدیم. حال اگر به هر دلیلی این صفحات دچار ترک خوردگی شده اند باید به دنبال ترمیم آن ها باشید. ما در ادامه روش هایی را برای شما بیان می‌کنیم تا بتوانید نسبت به ترمیم ترک صفحه کابینت اقدام کنید.

ترک های جزئی روی سطح را می‌توانید با استفاده از سمباده زنی و پولیش دستی رفع کنید. در صورتی که این ترک ها از بین نرفتند، می‌توانید برای رفع آن ها از برچسب های مخصوصی استفاده نمایید و سطح مورد نظر را پوشش دهید.

در صورتی که ترک های موجود بر روی صفحه کابینت عمیق هستند برای از بین بردن آن ها معمولا از سمباده های برقی استفاده می‌شود. در این صورت کل سطح کابینت یکسان می‌شود.

به علاوه باید گفت اگر هر یک از علل ترک خوردن کابینت نیز مشاهده شد، بهتر است قبل از ترک خوردن نسبت به رفع آن ها اقدام کنید. برای مثال اگر سطح کابینت دچار باد کردگی شد، می‌توانید از طریق پولیش کاری و یا تعویض لایه سطح این مشکل را رفع نمایید.

اگر باد کردگی موجود جدی تر و عمیق تر بود با استفاده از سمباده برقی نسبت به ترمیم آن بپردازید. البته بهتر است این کار را به افرادی بسپارید که در این زمینه تخصص کافی دارند. در نهایت باید گفت باد کردگی های خیلی شدید را تنها با عوض کردن صفحه کابینت می‌توان رفع کرد.

 

آیا صفحه کابینتی وجود دارد که ترک نخورد؟

یکی از سوالاتی که افراد با آن مواجه هستند این است که آیا صفحه کابینتی تولید شده که دچار ترک خوردگی نشود؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که برای ساخت صفحه کابینت از متریال های مختلفی استفاده می‌شود که هر یک از آن ها دارای ویژگی های خاصی هستند.

بنابراین نمی‌توان گفت که هیچ کدام از این متریال ها دچار ترک خوردگی نمی‌شوند. با این وجود برخی متریال ها مقاومت بالاتری دارند و دیرتر از سایرین دچار ترک خوردن می‌شوند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست