شگفت انگیزترین روش های چیدمان آشپزخانه به همراه اصول آن

چیدمان دکوراسیون آشپزخانه

آشپزخانه در هر خانه ای به عنوان قلب تپنده در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا تاثیر قابل توجهی در زیبایی و دکوراسیون منزل خواهد داشت. به همین دلیل انتخاب چیدمان آشپزخانه یکی از جذاب ترین قسمت های دکوراسیون داخلی منزل می‌باشد. آشپزخانه های امروزی دارای وسایل و امکانات بسیار زیادی هستند. بنابراین توجه به چیدمان درست و اصولی وسایل در کنار هم می‌تواند علاوه بر نمای زیبایی که به وجود می‌آورد، در ایجاد حس و حال خوب و مثبت نیز تاثیر گذار باشد.

امروزه هیچ خانه ای را نمی‌توان بدون آشپزخانه ای مجهز و بدون امکانات تصور کرد؛ زیرا این بخش از خانه جز مهم ترین قسمت ها بوده و همه ی افراد خانواده نیز در طول روز بار ها در آن رفت و آمد می‌کنند. با توجه به این موارد، بدیهی است که در دکوراسیون های داخلی توجه بیشتری به طراحی چیدمان آشپزخانه می‌شود.

در طراحی هر آشپزخانه ای، در ابتدا باید یک طرح و دیزاین کلی را در نظر داشته باشید تا بر اساس آن، الگوی مناسبی را انتخاب کنید. به همین منظور پیش از طراحی و چیدمان، نیاز است که لیستی از وسایل و نیاز های فضایی را تهیه کنید. سپس با مشاهده ی مدل های مختلف و انتخاب مدل مورد نظر و کمک گرفتن از یک معمار با تجربه و کاربلد، چیدمان کابینت ها در آشپزخانه را انجام دهید. اهمیت این موضوع به این دلیل است که کابینت ها جز اصلی ترین قسمت های آشپزخانه به حساب می‌آیند و تعیین کننده ی نوع چیدمان آشپزخانه نیز خواهند بود. از دیگر مواردی که در ادامه ی چیدمان وسایل آشپزخانه مورد توجه می‌باشد، انتخاب سبک مورد نظر، رنگ و جنس متریالی است که برای طراحی کابینت ها در نظر دارید.

اصول چیدمان آشپزخانه

 

چیدمان اصولی آشپزخانه

 

همان طور که گفتیم، آشپزخانه مهم ترین قسمت هر خانه ای به حساب می‌آید و انتخاب طرح مناسب برای چیدمان وسایل آن، بسیار ضروری است. این کار باعث جذابیت بیشتر دکوراسیون داخلی شده و یک نمای شیک نیز به وجود خواهد آمد. اما برای دستیابی به این هدف، رعایت اصول و نکات مورد نیاز در طراحی داخلی ضروری می‌باشد.

مهم ترین نکته که به عنوان اصل اساسی در مدل چیدمان آشپزخانه وجود دارد، در نظر گرفتن یک طرح مناسب و الگو برداری از سبک مشخصی می‌باشد. در این مورد فرقی نمی‌کند که شما از چه سبکی پیروی می‌کنید، تنها رعایت اصول و استاندارد های آن نیاز است. در این مورد چیدمان درست و منظم وسایل آشپزخانه مانند اجاق گاز، یخچال، سینک ظرفشویی و کابینت ها می‌باشد.

 

مدل چیدمان آشپزخانه

 

فضایی که در اختیار دارید، مهم ترین عامل در چیدمان کابینت آشپزخانه می‌باشد. اندازه ی کابینت ها می‌تواند با توجه به مقدار فضایی که برای آشپزخانه دارید، کوچک یا بزرگ باشد اما توجه به تناسب بین فضا و اندازه کابینت بسیار مهم است. نقش کابینت ها و جنس متریال مورد استفاده برای آن ها، یک عامل مهم در انتخاب ایده چیدمان آشپزخانه می‌باشد. به طور مثال، اگر از چوب یا ام دی اف برای ساخت کابینت آشپزخانه استفاده می‌کنید، باید سایر اجزا و وسایل نیز از لحاظ رنگ و خصوصیات ظاهری نیز متناسب با آن باشند.

تعیین فضای بین قسمت های مختلف نیز مهم است. به طور مثال، فضای بین سینک، اجاق گاز و یخچال باید به گونه ای باشد که نظم و ترتیب خاصی را در بین وسایل آشپزخانه ایجاد کند. از دیگر مواردی که می‌تواند به خلق ایده چیدمان آشپزخانه موثر باشد، قفسه ها و کشوی کابینت ها است که تعداد و نوع آن ها در نمای کلی آشپزخانه بسیار تعیین کننده است. همچنین استفاده از کاشی و سرامیک هایی مثل: سرامیک پرسلان که ترکیب رنگ مناسبی را ایجاد کنند نیز از نکات قابل توجه خواهد بود. طرح کلی برای چیدمان کابینت آشپزخانه نیز می‌تواند به صورت راهرویی، L یا U شکل، خطی و یا جزیره ای باشد که هر کدام جذابیت های خاص خود را دارند.

جهت مشاهده انواع مدل های کابینت تمام چوب (با بهترین متریال)، کلیک کنید.

چیدمان آشپزخانه بدون کابینت

 

چیدمان آشپزخانه بدون کابینت

 

علی رغم نقش پررنگی که چیدمان کابینت ها در آشپزخانه دارند، اما امروزه در بسیاری از خانه های مدرن از کابینت استفاده نمی‌شود. در چنین مواقعی، طراحان برای پر کردن جای خالی کابینت ها از بخش های مختلفی استفاده می‌کنند و با ایجاد تنوع در آن ها، سبکی زیبا و دلنشین را به وجود می‌آورند. استفاده از این سبک ها می‌تواند برای چیدمان آشپزخانه معمولی بسیار کارآمد باشد زیرا می‌توان با کمترین امکانات و استفاده از خلاقیت و سلیقه، نمای زیبایی را در آشپزخانه ایجاد کرد. البته چیدمان آشپزخانه معمولی و قدیمی با فضای کوچک و بدون استفاده از کابینت کار را کمی چالش برانگیز می‌کند. برای چنین مواقعی نیز ایده چیدمان می‌تواند تعیین کننده ی زیبایی و دکوراسیون داخلی آن باشد.

اگر می‌خواهید در آشپزخانه های کوچک و قدیمی از کابینت استفاده نکنید، حضور یک چرخ دستی الزامی می‌باشد. این چرخ دستی باعث می‌شود تا تمام وسایل آشپزی اعم از ظروف و هر وسیله دیگری که می‌خواهید را بر روی آن قرار دهید. متحرک بودن این وسیله بهترین قابلیت آن بوده و می‌توانید در صورت لزوم، آن را جا به جا کنید.

چیدمان آشپزخانه بدون کابینت

 

 

مدل چیدمان آشپزخانه بدون کابینت می‌تواند زمینه ساز ایجاد خلاقیت در آشپزخانه شود. به طور مثال برای ایجاد فضایی شیک و زیبا در آشپزخانه های قدیمی و کوچک، از کشو ها و قفسه های متعدد استفاده کنید. شما می‌توانید تمام وسایل موجود در آشپزخانه را در داخل کشو ها قرار دهید تا در چشم نباشند. برای این کار بهتر است که مواد خوراکی را در داخل کیسه های پلاستیکی مناسب قرار دهید تا از فساد پذیری آن ها جلوگیری کرده باشید.

 

چیدمان آشپزخانه بدون کابینت

 

چیدمان آشپزخانه بدون اپن

 

چیدمان آشپزخانه بدون اپن

 

در آشپزخانه های امروزی معمولا از اپن استفاده نمی‌شود و طرح های مدرن تری را مورد استفاده قرار می‌دهند. مهم ترین نکته در مورد چیدمان آشپزخانه بدون اپن، توجه به نورپردازی دقیق و اصولی می‌باشد. در این مورد می‌توان با در نظر گرفتن چراغ های آویز بزرگ و کوچک، طراحی های شیک و زیبایی را به وجود آورد. این نوع طراحی می‌تواند سبکی متفاوت و پر طرفدار در چیدمان آشپزخانه باشد که با استقبال زیادی نیز همراه بوده است.

قرار دادن گلدان های زیبا با اندازه های متفاوت در آشپزخانه های بدون اپن می‌تواند زیبایی فوق العاده ای را به همراه داشته باشد. به همین دلیل اگر از این نوع طراحی ها استفاده می‌کنید، می‌توانید از گل های رنگارنگ و زیبا برای تزیین فضای آشپزخانه کمک بگیرید. البته استفاده از کابینت مدرن نیز می‌تواند جلوه زیبایی به آشپزخانه تان بدهد.

 

حتما بخوانید: رگلاژ درب کابینت

 

چیدمان آشپزخانه بدون اپن

 

به منظور زیبایی هر چه بیشتر دکوراسیون در آشپزخانه های بدون اپن، استفاده از میز های ناهار خوری لوکس می‌تواند یک گزینه ی بسیار مناسب باشد. دقت به رنگ و طرح این میز ها و تناسب داشتن آن با فضای کلی می‌تواند تاثیر بیشتری در زیبایی ظاهری آشپزخانه داشته باشد. رنگ آمیزی دیوار های آشپزخانه نیز از نکات قابل توجه در آشپزخانه های بدون اپن است. استفاده از رنگ های روشن مانند سفید و کرم مخصوصا در آشپزخانه هایی که نور کافی ندارند، به جذابیت آن می‌افزاید.

 

چیدمان آشپزخانه بدون اپن

 

چیدمان آشپزخانه کوچک ایرانی

یکی از نکاتی که در تعیین طرح و سبک چیدمان آشپزخانه مهم است، کوچک یا بزرگ بودن آن است. در آشپزخانه های بزرگ به دلیل وجود فضای کافی می‌توان طرح های متنوع با جزئیات زیاد را اجرا کرد اما در مورد آشپزخانه های کوچک ایرانی شرایط کمی متفاوت خواهد بود. در شهر های پرجمعیت و صنعتی که تراکم جمعیت بالا می‌باشد و زندگی آپارتمان نشینی هم رواج پیدا کرده است، از طراحی های مختلف برای چیدمان دکوراسیون آشپزخانه کوچک ایرانی استفاده می‌شود.

 

چیدمان معمولی آشپزخانه

 

از نکاتی که در چیدمان آشپزخانه های کوچک ایرانی وجود دارد، استفاده از رنگ سفید برای دلباز شدن فضای موجود می‌باشد. در این مورد می‌توانید از کابینت ام دی اف سفید استفاده کنید که تاثیر زیادی در زیبایی و باز تر نشان دادن آشپزخانه دارند. علاوه بر این، طرح و رنگ سفید در این آشپزخانه ها باعث می‌شود تا همواره از وجود لکه و کثیفی مطلع شوید.

در آشپزخانه های کوچک وجود پنجره الزامی نیست اما در صورتی که بتوان فضای موجود برای نصب پنجره را فراهم کرد، یک امتیاز به حساب خواهد آمد. وجود پنجره باعث روشن شدن فضای آشپزخانه و زیبا تر دیده شدن دکوراسیون می‌شود. البته ذکر این نکته نیز الزامی است که در صورت استفاده از پنجره در آشپزخانه های کوچک، باید تا حد امکان از گاز دور باشد و در عوض، به سینک ظرفشویی به دلیل وجود رطوبت، نزدیک تر باشد.

 

حتما بخوانید: تفاوت پارکت و لمینت

 

نتیجه گیری

امروزه طرح ها و سبک های متنوعی برای طراحی چیدمان آشپزخانه وجود دارد که هدف از آن ها نیز زیبایی بیشتر در نمای داخلی خانه است. به طور کلی برای چیدمان درست و اصولی آشپزخانه، استفاده از سبک و الگوی مشخص می‌توانند بسیار تاثیر گذار باشد. همچنین کمک گرفتن از افراد متخصص و مجریان طراحی و چیدمان آشپزخانه نیز در دستیابی به چیدمانی زیبا و مورد نظر مهم خواهد بود. توجه به میزان فضای موجود و استفاده ی حداکثری از کشو ها و حجم آن ها، می‌تواند باعث به وجود آمدن تنوع و همچنین فضای بیشتر برای قرار دادن وسایل بیشتر باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این زمینه را پر کنید
این زمینه را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست